Wie heeft er voorrang?

Groen is auto blauw is fietser bekijk google maps duidelijkere fotos

Picture for question
11 maanden geleden
in: Auto's
1.4K
tinus1969
11 maanden geleden
als je wil dat je google maps gaan bekijken moet je er wel bijzeggen om welke plaats het gaat.
Sanderro
11 maanden geleden
Ik herken het toevallig:
https://www.google.nl/maps/@52.1942903,5.9699445,3a,75y,182.48h,95.5t/data=!3m6!1e1!3m4!1szQDxRUZu1EyZkdtlr_WdKQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu Verder eens met LeonardN

Antwoorden (2)

Blauw/fietser.
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.
11 maanden geleden
erotisi
11 maanden geleden
Zou de fietser uit een uitrit kunnen komen? Zo ja dan gaat de regel niet op.
Ikhebgeenidee
11 maanden geleden
Inzoomen op de foto, lijkt auto (ook) een drempel heeft.
Voor zover ik weet gaat dan rechtdoor voor.
De auto rijdt niet op een weg maar komt uit een uitrit, want moet over een doorgetrokken trottoir.
De fietser rijdt niet op een weg maar komt uit een uitrit, want moet over een doorgetrokken trottoir.
Omdat beide voertuigen uit een uitrit komen heeft degene voorrang die rechtdoor rijdt - dus de fietser heeft voorrang.
Degene die het tegemoetkomende verkeer kruist, de auto, heeft geen voorrang.
11 maanden geleden
erotisi
11 maanden geleden
Is het niet zo dat als je uit uitrit komt iedereen voor moet laten en er dus eigenlijk geen regel voor situatie is.
SentWierda
11 maanden geleden
@erotisi. Als je uit een uitrit komt, heb je verkeerstechnisch geen rechten. Zelfs een voetganger die op het trottoir langs de weg loopt, heeft voorrang boven auto of fietser die uit een uitrit komt.
Bij een conflictsituatie tussen een verkeersdeelnemer die rechtdoor gaat en een verkeersdeelnemer die links af slaat en derhalve het tegemoetkomende verkeer kruist, heeft het rechtdoor gaande verkeer voorrang.
erotisi
11 maanden geleden
Ik begrijp dat dat misschien de beste oplossing zou zijn. Maar formeel is er geen sprake van dezelfde weg lijkt mij dan in de zin van de voorgaansregel. Het lijkt mij dan dat er ad hoc een afstemming moet komen tussen fietser en auto waarbij de auto natuurlijk wel een extra verantwoordelijkheid heeft. In dat laatste geval zou 'voorrang' verlenen aan fietser niet eens zo slecht zijn......