Is importeren zonder auto te zien handig om te doen?

Ik krijg via een Duits autobedrijf, die gewoon keurig bestaat en goede recensies heeft, een aanbod om verschillende auto’s te kopen die van een leasemaatschappij zijn.
Echter zijn de prijze relatief laag en hebben ze een bijzondere werkwijze.
Ik moet 50% aanbetalen en dan wordt de auto op transport gezet naar mij. Bij aankomst mag ik inspecteren en evt nog annuleren. Bij accepteren betaal ik de rest aan het Duitse bedrijf. Auto bedrijf importeert zelf niet, omdat ze de kosten niet willen. Wel regelen ze netjes een tijdelijk kenteken, zijn alle papieren aanwezig en kenbaar gemaakt en is het een auto uit België.

Kunnen jullie vertellen of dit een gebruikelijke werkwijze is, of dat het aanbod te mooi om waard te zijn is?

Aanbod:
BMW X1, bouwjaar 2020, KM stand 32.000, prijs €22.500 euro.
BMW X2, bouwjaar 2019, KM stand 60.000, prijs €18.900 euro.

een jaar geleden
in: Auto's
1.7K
jc54
een jaar geleden
Een auto importeren zonder deze te zien lijkt mij niet handig, tenzij het van een goede bekende hadelaar is. (Een die je kunt vertrouwen).
WouterTurkstra
een jaar geleden
Begrijpelijk. Gaat mij er meer om dat ik denk dat er straks niets geleverd wordt…
TurfGraver
een jaar geleden
Raar constructie, ik zou er niet aan beginnen. Hoe is deze bij jou terecht gekomen?
WouterTurkstra
een jaar geleden
Ik heb het Duitse bedrijf een berichtje gestuurd, omdat ze ook occasions zelf aanbieden, en kwam niet met online aankoop van (oud) leaseauto’s. Hij stuurt tevens ook netjes alle documenten op, van zowel hemzelf/zijn bedrijf als van de auto. Ik kan dus met VIN nummer ook een historie opvragen tegen betaling…ik kan hem alleen zelf niet ophalen uit België, want het wordt per transport geregeld…
WouterTurkstra
een jaar geleden
Excuus: hij kwam toen met online aankoop leaseauto’s.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
"Als iets te mooi is om waar te zijn.... is het vaak ook te mooi om waar te zijn."
Wij kunnen je niet garanderen dat je een goede of een slechte deal hebt. 'Gokken' doe je op eigen verantwoording. Maar de spreuk hierboven is vaak maar al te waar.

Antwoorden (3)

Je moet in Nederland bij importeren van een auto BPM-belasting betalen.
Ik zie dat dit voor een X1 benzine ongeveer 3800 euro is.

https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/calculator/?datum_eerste_toelating=01-01-2020&datum_aangifte=12-04-2023&prijs=52981&netto=0&brandstof=1&motorisering=1&energielabel=D&roetfilter=0&version_id=97654&co2_nedc=143&co2_wltp=159

De Nederlandse prijs wordt dan 26.300 euro.

Als je de vraagprijzen in Nederland daarnaast legt, kun je zelf bepalen of dit handig is om te doen.

Daarnaast is van belang dat het terugdraaien van de kilometerteller van een auto in Nederland een misdrijf is.
Waarschijnlijk is dit in België niet het geval.
Edraket
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
De wagenmoet ook gekeurd worden door de RDW voor deze op kenteken kan worden gezet.
WouterTurkstra
een jaar geleden
Dank voor je bericht.
Als ik allemaal in orde zou zijn, is de X1 het zeker waard. Het is een X1 welke hybride is en over alle opties beschikt. Tevens kom ik in die situatie op net geen €2000 bpm-belasting?
Edraket
een jaar geleden
@ronron1212
Ja maar dit is alleen maar een typekeuring.
Lang geleden keurde de RWD technisch.
Dit is afgeschaft omdat de Europese landen elkaars technische keuringen erkennen.
Nee, het is niet handig om op deze voorwaarden de deal te sluiten. Dat heeft verschillende redenen. Je kent het bedrijf niet. Goede recensies op internet zeggen weinig. Recensies zijn makkelijk te manipuleren. Na het doen van de aanbetaling kan er veel mis gaan waarna het lastig wordt, om je geld te4ug te krijgen, mocht je niet geleverd krijgen wat je er van verwacht had.

Het gaat bij twee wagens om in totaal grote bedragen. Het is dan vreemd dat je niet ter plaatse kan kijken en mocht het je bevallen de wagen direct mee te nemen. Je bent daar dan immers al. Het is verdacht dat ze dit niet willen.
AlphaLimaSierra
een jaar geleden
Het is niet aan te raden om een auto te importeren zonder deze te zien. Het is belangrijk om de auto te inspecteren voordat je deze koopt, zodat je zeker weet dat de auto in goede staat is.
9 maanden geleden