Kan iedere auto een voorrangsvoertuig zijn?

Stel dat ik op mijn eigen privé auto optische- en geluidssignalen voer (zoals b.v. politie, brandweer) moeten andere weggebruikers mij dan voor laten gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Het beste antwoord

Ja, dan moeten andere weggebruikers je voor laten gaan, zij weten namelijk niet dat jij de boel belazert, en helemaal geen toestemming hebt om die optische en geluidssignalen te voeren.

Maar, als je gepakt wordt dan krijg je een gigantische douw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tsja eigenlijk klopt dit wel! (+)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je reactie. Klopt helemaal !

Andere antwoorden (5)

Neen, dat kan niet, omdat de meldkamer van de politie op de hoogte gesteld MOET worden ALS een voertuig wat voorzien is van de juiste signaalgevers die moet gaan gebruiken om een voorrangsvoertuig te gaan zijn, er moet dus een cosensus bestaan VOORDAT welk voorrangsvoertuig dan ook tot die tijdelijke status verheven wordt.
Wellicht niet de juridusch juiste weergave maar hier komt het wel op neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat moeten ze niet.
Misschien dat ze het wel doen, uit schrik en omdat mensen dat zo gewend zijn.

De eerste de beste slimmerik belt de politie en jij
bent hartstikke strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Sjaddie;

Als je zonder vergunning of toestemming optische en geluidssignalen op je auto aanbrengt zul je, wanneer je ze gebruikt en van iemand geen voorrang krijgt terwijl je van links komt en daarna met hem botsing komt, als schuldige van het ongeval worden aangewezen. Die ander had weliswaar de signalen niet gezien, maar jij maakte de eerste fout door deze ten onrechte te voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is helaas hartstikke verboden om zelf zomaar optische- en geluidssignalen te voeren. Als de politie daar achter komt heb je een dikke boete te pakken

Art. 29: Voorrangsvoertuigen en lichten.
Motorvoertuigen ten dienste van:

politie,
brandweer,
ziekenauto's en
andere door de minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

Zolang jij dus niet speciaal door de minister aangewezen bent als hulpverlener ben je geen voorrangsvoertuig en hoeven weggebruikers in principe geen voorrang aan je te verlenen. Al zullen ze dit wel doen aangezien ze misschien in de veronderstelling zijn dat je wél een hulpverlener bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Legaal nee
Illegaal ja,
bij wet zijn de voertuigen aangewezen die als voorrangsvoertuig kunnen doorgaan, maar inderdaad wie controleert eea, tenzij mensen bellen met klachten. Dan kan er een onderzoek worden ingesteld en kan je evt in de problemen komen.