Hoe ver meet de politie snelheid met een gun?

Vanmiddag reed ik nijmegen in en stond een politiewagen op de brug met (ik vermoed) een lasergun te controleren. Ik heb eigenlijk een paar vragen hierover:

-Is een lasergun het enige mobiele middel om snelheid te meten?

-Kunnen ze door enkel de meting een boete uitschrijven? Ik las dat ze meestal iemand staande moeten houden?

En het allerbelangrijkste: hoe ver meet zo’n gun dan?

Ben heel benieuwd of iemand het weet! Dan weet ik of ik een boete kan verwachten :-(

een jaar geleden
in: Auto's
1.4K
TwanAnoniem
een jaar geleden
De minimumafstand waarop een lasergun kan meten is 15 meter. De maximumafstand waarop gemeten mag worden is afhankelijk van het merk en type van de lasergun: LTI TruSpeed: max 1000 meter. LTI Ultralyte: max 900 meter. Bron: https://www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl/snelheidscontrole-via-lasergun/
TwanAnoniem
een jaar geleden
Wat betreft de boetes: Ze moeten je in-principe staande houden als ze een te hoge snelheid met met de gun. Dit omdat er vaak geen bewijs is in beeld van video.
redhouse
een jaar geleden
Wat is het verschil met een flitspaal.
Antoni
een jaar geleden
@benteeeltink, om je eerste vraag -Is een lasergun het enige mobiele middel om snelheid te meten? te beantwoorden: Nee, want vanaf november 2022 zet het Openbaar Ministerie in heel Nederland 50 flexflitspalen in. Zie deze berichten van de NOS: https://nos.nl/artikel/2450927-nieuwe-flexflitsers-moeten-aantal-ongevallen-terugdringen, van 3 november 2022, en https://nos.nl/video/2451604-deze-flexflitspaal-in-hoorn-reist-straks-het-hele-land-door, van 8 november 2022.

Geef als eerste antwoord