Hoe moet je stilstaan met de auto?

Als ik even moet wachten op iemand bij het station oid, dan doe ik meestal de alarmlichten aan en laat de motor draaien, tenzij het me te lang duurt dan gaat de motor uit.

Maar wat is officieel de juiste manier om een auto stil te zetten?

een jaar geleden
in: Auto's
1.9K
crispy
een jaar geleden
Dat heet parkeren. Dat doe je als je moet wachten en er niet iemand direct instapt. Als het goed is heb je dat geleerd bij je rijlessen.

Antwoorden (1)

Alarmlichten zijn er om ander verkeer te waarschuwen voor een gevaarlijke situatie. Als jij gewoon iemand moet ophalen bij het station, of om andere niet-noodgeval-reden ergens wil gaan stilstaan, dan dien je je auto stil te zetten op een plek waar die niet in de weg staat en niet tot gevaar kan leiden. Op een normale parkeerplek dus en daar hoef je geen alarmlichten te gebruiken.

Ga je iemand even afzetten of laten instappen die al kaar staat, dan kan dat ook op een kiss&ride plek of langs de kant van de weg als er geen stopverbod geldt. Ook dan heb je in principe geen alarmlichten nodig (in een enkel geval kan dat langs de kant van de weg toch handig zijn, ligt aan de situatie ter plekke).

Als iedereen die even stilstaat zijn alarmlichten gaat aanzetten, wordt het een grote knipperende kermis op straat. Voertuigen die dan rijden en willen afslaan, worden met hun gewone knipperlichtje dan niet meer opgemerkt. Je creëert dus mogelijk juist gevaar door je alarmlichten te gebruiken als dat niet nodig is.

Of je de motor moet laten draaien of niet, hangt af van het type auto, of de motor al op temperatuur is of nog koud en hoe lang je moet wachten. Moderne auto's hebben vaak een start-stop systeem waarbij de motor vanzelf uitgaat als je even stilstaat. Bij oudere auto's zou je dit zelf kunnen doen, maar het is niet goed voor de auto om heel vaak te starten, dat belast de accu teveel. Sowieso is het niet goed voor de auto, voor het milieu en voor het brandstofverbruik als je de auto voor korte tijd uitzet en weer opnieuw start als de motor nog koud is. Dit is het geval na een kort stukje rijden bij warm weer en na een wat langer stukje rijden bij koud weer.

Er is geen vaste regel hoe lang je moet hebben gereden voor je motor warm is en ook geen vaste regel hoe lang je maximaal stationair mag laten draaien. Bij een warme motor is het beter om direct uit te zetten en na 1 minuut weer aan, dan maar met draaiende motor af te wachten hoe lang het duurt.
Inekez1
een jaar geleden