Mijn auto (diesel) heeft waarschijnlijk een stuk zonder olie gelopen, wat moet ik nu doen?

Ik reed laatst naar huis toen er een raar geluid uit de voorkant van de auto kwam (vermoedelijk de motor) ik heb toen de koppeling ingetrapt om te kijken of het stationair ook geluid maakte maar de motor sloeg direct af en wou ook niet meer starten tot deze ca 1 uur later afgekoeld was. De motor bonkte en rookte toen heel erg en toen ik de olie ging peilen bleek deze leeg te zijn (niet helemaal leeg want er gaat 7,7 liter olie in en na ca 3 liter bijgevuld te hebben zat ik op de minimum aanduiding op de peilstok. Nu er weer extra olie in zit loopt de motor wel weer goed (bonkt niet meer) maar rookt wel behoorlijk (als je optrekt 1 grote witte blauwachtige walm achter de auto) ik heb nieuwe olie en olie stabilisator besteld en ik wil morgen direct de olie wisselen. Gaat dat het probleem (tijdelijk) oplossen of is het eigenlijk al kapot (het is toch al een wrak dus een dure reparatie is geen optie) ik heb ook een filmpje bijgevoegd van hoe die liep zonder olie en een filmpje van na het olie bijvullen.

https://youtube.com/shorts/dY6eTC5hSQM?feature=share

https://youtube.com/shorts/dj0RFKb6bBw?feature=share

https://youtube.com/shorts/UZoJCNf6TBQ?feature=share
NOTE: Het olielampje heeft niet gebrand en deze werkt nog wel. Ook had ik een paar dagen hiervoor een probleem met de stuurbekrachtiging die ineens weg was en daarna ook weer terug kwam. Ook lekte er wat waarvan ik dacht dat het stuurbekrachtigingsolie was en er kwam wat rook vermoedelijk langs de distributieriem

een jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (1)

Dit kwam ik tegen op het www.

WAAROM KOMT ER BLAUWE ROOK UIT DE UITLAAT?
Als er blauwe rook uit de uitlaat komt, wijst dat erop dat er olie in de verbrandingskamers terechtkomt. Dit is normaal gesproken het gevolg van slijtage van onderdelen van de zuiger-cilindercombinatie, plakkende zuigerveren, vernieling van de klepsteelafdichtingen en olie met een verkeerde mate van viscositeit.

Dit is wat u dan dient te doen:
Nagaan of u de juiste olie gebruikt voor het smeersysteem. Mocht dat niet het geval zijn, vervang het dan volledig en spoel het systeem door.
De compressie in de motorcilinders nameten. Als deze niet voldoende is, ligt dat aan een afname van de dichtheid in de verbrandingskamers. In dat geval is een grondigere diagnose vereist.
Bij de garage langsgaan: dikwijls heeft het ontstaan van blauwe rook te maken met een ophanden zijnde revisie van de motor. Een dergelijke beurt is niet realiseerbaar zonder hulp van deskundigen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden