Wat is het zigzag patroon in mijn voorruit?

Sinds twee weken een nieuwe auto. Sinds vandaag zie ik een zigzag patroon door het glas (voorruit). Het irriteert nu mateloos.

Wat is dit?

Foto maken lukt niet ivm belichting.

Picture for question
een jaar geleden
in: Auto's
2.8K
TurfGraver
een jaar geleden
Je moet ook focussen op wat buiten gebeurt.

Antwoorden (1)

Op jouw foto is het zigzagpatroon inderdaad lastig te zien.
Links van de lamp aan die lantaarnpaal hangt er hoog in de lucht een vage breed uitgespreide witte vliegtuigstreep. Tegen die lichtere achtergrond is het zigzagpatroon van jouw voorruit nog juist te zien.

Je kunt de zigzagdraadjes een stuk beter zien in deze foto’s:
http://c8.alamy.com/comp/S02XB8/rain-on-car-windscreen-showing-the-heating-element-S02XB8.jpg (Hier is het extreem doordat scherpgesteld is op de regendruppels en niet op het uitzicht door een schone ruit)
en
https://www.alamy.com/close-up-of-the-wavy-lines-of-a-heated-front-windscreen-from-inside-the-car-on-a-motorway-image229715603.html

Het zijn inderdaad de heel dunne slingerende draadjes die in de voorruit ingebouwde ruitverwarming van sommige auto’s zoals o.a. van Ford zitten. Ford had hier lange tijd een patent op, maar dat is een paar jaar geleden verlopen, en nu zijn er ook andere merken (o.a. Opel) met zulke voorruiten.
https://www.stablevehiclecontracts.co.uk/blog/what-cars-have-heated-windscreens

Het zig-zag patroon wordt hierbij toegepast (denk ik) omdat een patroon van allemaal evenwijdige rechte lijntjes de chauffeur bij een bepaalde zonnestand ineens kan verblinden.

De meeste mensen hebben er niet echt last van.
Als je tijdens het rijden naar het verkeer voor je kijkt zijn je ogen gefocust op (tientallen) meters voor de auto. Die heel dunne draadjes vlak voor je ogen zijn dan onscherp en dan vallen ze de meeste mensen niet op.
Maar als je af en toe op het dashboard naar de snelheidsmeter kijkt, dan gaat je oog ineens even focussen op iets dat dichtbij is. Als je daarna weer naar buiten kijkt, is je oog even nog op dichtbij gefocust, en dan zie je zulke draadjes gemakkelijker.
Dat effect kun je ook hebben met op de voorruit vastgeplakte restantjes van vliegjes en muggen.
Je brein kan dat verontreinigde beeld echter filteren zodat de meeste mensen er niet echt hinder van hebben.

Ik veronderstel overigens dat het gebruik van bifocale en vari-focus brillen hier een positieve invloed op kan hebben, doordat de ooglens dan niet meer voor elke blik op de snelheidsmeter naar de brandpuntafstand “voor dichtbij” hoeft te wisselen.
Dat wil zeggen dat als jij in de auto een corrigerende bril draagt, je mogelijk gebaat bent met een bril met een leesgedeelte in de glazen, zodat je ogen zelf voortdurend op ver vooruit gefocust blijven en je dan de draadjes niet meer opmerkt.
Bordensteker
een jaar geleden
Bordensteker
een jaar geleden
De vraag was: Wat is het zigzag patroon in mijn voorruit?
Ik zou weleens willen weten wat er fout is aan mijn antwoord.