Is het bezwaarlijk om op snelwegen rechts te blijven rijden?

Ik vind het op snelwegen niet altijd even prettig om in te halen, vaak zeggen vrienden van me die met me meerijden dat ik dat gerust wat vaker kan doen - overigens niet om zich onnodig ermee te bemoeien, ze hebben op zich wel gelijk - maar ik voel me zelf prettiger op de rechter rijstrook, zelfs al zitten daar veel vrachtwagens en duurt het daardoor allemaal wat langer. Uiteraard zorg ik wel voor voldoende afstand. Maar is dat eigenlijk bezwaarlijk om een of andere reden?

een jaar geleden
in: Auto's
1.7K
Inekez1
een jaar geleden
Tussen 2 vrachtwagens blijven rijden is echt gevaarlijk. Je bent compleet afhankelijk van de oplettendheid van de chauffeur achter je! Juist als die veel afstand houdt, kan hij wel eens gaan denken dat hij ook ondertussen wel even iets anders kan doen dan op de weg letten. Als je niet wil inhalen omdat je inhalen eng vindt: mijn advies om dat dan toch wel regelmatig te gaan doen! Hoe minder vaak je inhaalt, hoe spannender het is als het een keer wel moet. Soms ontkom je er niet aan en dat is dan meestal niet op een rustig moment. Beter zoveel mogelijk oefenen als het rustig en veilig kan. Dan kun je ook zelfverzekerd (en daardoor veiliger) inhalen of van baan wisselen als het een keer echt moet.

Antwoorden (2)

Als je geen haast hebt, dan is er niks mis mee, oom alleen de rechterbaan te gebruiken. Mits je niet wordt ingesloten door vrachtwagens. Dan is het veiliger om wel even een keer in te gaan halen.
AlphaLimaSierra
een jaar geleden
MartienVraagt
een jaar geleden
Dank je AlphalimaSierra, het gebeurt inderdaad wel eens dat er zowel vóór als achter me een vrachtwagen rijdt maar dat ik voldoende afstand neem van mijn voorganger en de vrachtwagen achter me ook van mij. Wat is precies het bezwaar om dan toch maar op die rechter strook te blijven? Bedoel je bij eventuele botsingen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Raadzaam is ook om, wanneer men niet vlak achter een vrachtwagen rijdt een snelheid richting de maximum snelheid aan te houden.
Veel bestuurders verwachten, ook al mag het uiteraard wel, vaak niet dat een eenzaam rijdende personenauto slechts 80 rijdt.
AlphaLimaSierra
een jaar geleden
@ MartienVraagt, ik doel dan inderdaad op kettingbotsingen. Als je dan tussen twee vrachtwagens zit is de kans aanwezig dat je compleet geplet wordt.
Inekez1
een jaar geleden
+
Achter een vrachtwagen blijven rijden is niet zo gevaarlijk, mits je echt voldoende afstand houdt. Die afstand moet achter een vrachtwagen groter zijn dan achter andere personenauto's omdat je niet kunt zien wat er voor de vrachtwagen gebeurt en je dus altijd pas kunt gaan remmen nadat die vrachtwagen gaat remmen. En als die chauffeur niet oplet en ergens tegenaan rijdt, dan staat die vrachtwagen veel sneller stil dan dat jij nog kunt remmen. 2 seconden afstand is dan echt te weinig! Het grootste gevaar ontstaat als er ook nog een zware vrachtwagen achter je rijdt. Vrachtwagens hebben een veel langere remweg dan gewone auto's en moeten dus een veel grotere afstand tot hun voorganger houden om veilig op tijd stil te kunnen staan. Dan kan alleen met heel veel afstand EN de chauffeur moet continu opletten. Beide zie ik regelmatig niet gebeuren!
Het grootste voordeel van niet achter een vrachtwagen rijden is dat je verder kunt vooruitkijken en dus ook anticiperen.
Een tweede voordeel (bij grote drukte) is dat je minder last hebt van invoegers..
Toegevoegd op 20 juni 2022 08:13: tekst
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
+
Last van invoegers is wel een goede inderdaad. Als je zelf ruim afstand houdt van je voorganger, zijn er altijd mensen die denken dat dat gat groot genoeg is om tussen te gaan rijden. Moet je zelf weer snelheid minderen om opnieuw afstand te nemen. Het rijdt ook niet prettig als er steeds anderen voor je gaan invoegen en weer uitvoegen.