Zijn er auto's die blijven drijven?

En dan bedoel ik van, mocht het gebeuren dat je met de auto het water in rijd door een ongeluk dat de auto dan blijft drijven. Ik bedoel er niet varen mee.

een jaar geleden
in: Auto's
1.5K
ronron1212
een jaar geleden
Nee die zijn er niet.
fremar
een jaar geleden
Waarom heeft een auto niet genoeg om te blijven drijven. Tenzij ze daar voor ontworpen zijn, zoals in amfibie voertuigen, is het in het ontwerp niet opgenomen om ze drijvende te maken. Een gewone auto zit gewoon vol met gaten, waar water door naar binnen kan komen. Als je een boot wil hebben moet je een boot kopen…… auto's zijn bedoeld om op een "weg" te rijden en niet op water
Mikaapje
een jaar geleden
Naja het lijkt mij echt een actie voor tesla ofzo.
Inekez1
een jaar geleden
De meeste auto's blijven wel korte tijd drijven als je ermee het water in rijdt. In elk geval lang genoeg om eruit te klimmen. Dat moet dan wel via het raam, want de deuren krijg je niet open als je auto half in het water ligt. Hoe lang een auto precies blijft drijven ligt aan het type, gewicht, hoe zwaar de auto is (beladen), of de auto horizontaal te water is geraakt of er voorover in is gedoken etc. Als auto's helemaal waterdicht zouden zijn, zouden ze ook luchtdicht zijn. Levensgevaarlijk als je een rit maakt met de ramen dicht want dan raakt je zuurstof op.

Antwoorden (1)

Ja, volgens https://numrush.nl/tesla-model-s-drijven-als-boot/ kan de Tesla Model S blijven drijven, een artikel van Eveline Meijer van 22 juni 2016:

'Tesla Model S kan drijven als een boot

Het wordt je niet aangeraden, maar volgens Elon Musk kan Tesla’s Model S een korte tijd in het water rijden. Let wel: dit is alleen als het écht nodig is. Dit zei de Tesla-CEO op Twitter naar aanleiding van een video waarin een man zijn auto door een gedeeltelijk onder water gelopen tunnel heen rijdt.

Hoewel de auto tot aan zijn spiegels in het water drijft, kan de bestuurder de Model S nog steeds rond gestrande auto’s navigeren. Vervolgens rijdt hij de tunnel uit en vervolgt hij zijn weg op het harde asfalt.

Afgesloten

Dit wordt mogelijk gemaakt doordat de auto “voortstuwingskracht via de rotatie van de wielen” aanbiedt. Dan nog is het een opvallende mogelijkheid, gezien water en elektriciteit over het algemeen een slechte combinatie is. Maar de elektrische Model S kan beter drijven dan de normale benzinemotoren, omdat de “drive units en accu afgesloten zijn”, vertelt Musk.

Bovendien heeft de Model S geen luchtinlaat of een uitlaat, waardoor er minder plaatsen zijn waar water in kan komen. Dit is een probleem dat andere auto’s wel hebben, omdat het water de uitlaat of de motor via de luchtinlaat inloopt. Hierdoor kan de motor ernstig beschadigd raken.

Maar zoals gezegd: Elon Musk raadt het je niet aan om je Model S een meer in te rijden om het eens uit te proberen. Het gaat immers toch om een auto van ongeveer 69.000 euro, en bovendien is hij hier niet voor bedoeld.'
een jaar geleden