Moet je een gordel om in stilstaande auto?

Moet je je gordel om, als je bijvoorbeeld op een parkeerplaats staat te wachten? En de auto bijvoorbeeld wel aan staat voor muziek of airco. Ik zou graag de verkeersregel/wet willen weten.

2 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Antwoorden (1)

De plicht een gordel te dragen is opgenomen in art. 59 van de TVV 1990. Logischerwijs is deze regeling slechts van toepassing als je aan het verkeer deelneemt. Je hoeft op de parkeerplaats immers ook je lichten niet aan te zetten als het donker wordt. Dus op de parkeerplaats hoef je geen gordel om. Of je motor draait is dan niet relevant. NB: als je op de rijbaan stilstaat, om welke reden dan ook, met een draaiende motor neem je nog steeds deel aan het verkeer.
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
Sorry, moet zijn: RVV 1990.
Bordensteker
2 jaar geleden
+
“Verder moet de verbalisant duidelijk aangeven wat hij heeft gezien en of u deelnam aan het verkeer.” https://verkeersboete.nl/maak_bezwaar_tegen_een_boete_voor_geen_gordel_dragen “Wanneer een boete bij het niet dragen van een gordel?
Een boete voor het niet dragen van een gordel krijgt u als u tijdens deelname aan het verkeer geen gordel draagt. Dat staat in art. 59 van het Rvv 1990.”
(Zelfde bron) Zie ook https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/148769/autogordel-dargen/