kan je een raam van een schuifdak in een auto vervangen door polycarbonaat ipv glas

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
1.7K
TurfGraver
2 jaar geleden
Ja dat kan.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
volgens garagist niet is een electrische schuifdak enkel het glas is eruit
TurfGraver
2 jaar geleden
Bij "een schuifdak" moet het kunnen.
Wellicht bij jou schuifdak niet, of garagist heeft er geen zin in. :/
Inekez1
2 jaar geleden
Garagist zal hier inderdaad geen zin in hebben. Hij wil geen reparatie uitvoeren waarbij de klant binnen een half jaar weer op de stoep staat omdat het alweer kapot is of lekt. Ik vraag me ook af waarom je iets anders zou willen dan origineel glas. Qua materiaal ben je met kunststof wellicht goedkoper uit, maar het moet exact op maat gemaakt worden en de tijd die de garagist daarmee kwijt is, kost je wellicht meer dan de extra kosten voor een origineel, passend stukje glas.
paulus811
2 jaar geleden
Dat moet je niet willen, het is een foute besparing. Een glazen schuifdak voldoet aan eisen en is onderdeel van de stijfheid van de auto. Een auto kan torderen (vervormen), waardoor polycarbonaat kapot gaat, niet lekker als je eronder zit en de stukken vallen uit je dak. En polycarbonaat verkleurt onder invloed van de zon.

Antwoorden (1)

Dat ligt aan het type schuifdak. Is het zo'n dakje dat in een brede rubberen rand valt, zonder eigen frame rondom, dan kan het vaak wel. In een strak passend frame krijg je problemen.

Polycarbonaat zet namelijk veel meer uit dan glas bij temperatuurverschillen. En in het dak van je auto kunnen behoorlijk wat temperatuurverschillen ontstaan tussen warme zomer in de brandende zon en koude winter met sneeuw en ijs. Als het systeem van het schuifdak niet is gemaakt op dat soort maatverschillen als gevolg van uitzetten en krimpen, dan krijg je lekkage, of je dakje barst kapot als het wil uitzetten terwijl dat niet past.

Kijk eens bij de sloop of er een tweedehands glazen schuifdakje is te krijgen, dan ben je wellicht goedkoper uit dan met nieuw glas. Kan dat niet, dan toch maar gewoon goed passend glas erin, dat is uiteindelijk goedkoper dan prutsen met polycarbonaat dat binnen een jaar kapot gaat of lekt.
Inekez1
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
hebben al overal gezocht en wordt niet meer gemaakt auto is 22 jaar oud is met een brede band