Wat is het belangrijkste voor de kracht/snelheid van een auto? PK of Cilinderinhoud?

Ik ben op zoek naar een nieuwe wagen, en heb 2 nieuwe wagens op het oog.
Auto 1: 1.0 Mild Hybride Ecoboost 155pk.
Auto 2: 1.5 BlueHDi 130 pk.

Nu is mijn kennis over wagens niet zo uitgebreid, en weet ik niet wat het belangrijkste is voor het meeste kracht/snelheid van de wagen ? PK of Cilinderinhoud ?
Ik heb steeds geweten dat een 1000cc inhoud niet zoveel is, maar deze heeft wel 25pk meer dan het andere model.
Met 2 kinderen doe ik toch redelijk wat kilometers (met een goed gevulde wagen), wil ik toch graag de juiste keuze maken.
Heeft iemand met meer kennis over dit onderwerp enige tips of uitleg die mij kan verder helpen ? Thx!

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
tinus1969
2 jaar geleden
Wat wil je? Je hebt het over kracht of snelheid, maar je mag op de meeste wegen toch maar 100-130 ofzo. Verderop heb je het over 2 kinderen en redelijk wat kilometers. Fixeer je niet teveel op nummertjes.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@tinus1969
Uiteraard moet je overal de snelheidslimieten respecteren.
Ik bedoel vooral dat ik kracht wil voor het goed optrekken (op bv oprit autostrade) met een goed gevulde wagen. Vandaar mijn vraag of pk of cilinderinhoud hier het belangrijkste is.
tinus1969
2 jaar geleden
Cylinderinhoud zegt niets; PKs (vermogen) iets meer, net als Koppel (zie antwoord jc54). Maak je je zorgen over snelheid maken bij invoegen? Dan zou ik elektrisch gaan rijden. Elektrische auto's combineren hoog vermogen met hoog koppel (veel trekkracht bij alle toeren) en je hoeft ook niet meer te schakelen (je verliest dus ook geen tractie zolang je koppeling is ingetrapt). Let maar eens op bij een stoplicht; Tesla's rijden iedereen er uit.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@tinus1969 Bedankt voor je reactie.
Gebaseerd op je reactie zou ik eerder voor wagen1 kiezen dan, omdat dit een mild hybrid is en dus bij het optrekken gebruik maakt van de batterij en dus meer vermogen heeft. Auto 1: 1.0 Mild Hybride Ecoboost 155pk (114kw - 190nm)
Auto 2: 1.5 BlueHDi 130 pk (96 KW - 300nm)

Antwoorden (1)

Voor veel kracht heb je koppel nodig Nm. (Zuinig rijden).
Voor hoge snelheid heb je vermogen nodig Pk. (Meer brandstofverbruik).
Cilinderinhoud zegt dan niet zo veel. Kan wel iets zeggen over het aantal cilinders.
Lap je de regels vaak aan je laars en wil je snel rijden, of houd je je aan de max. snelheid?
In het eerste geval kies je voor een auto met veel vermogen, in het tweede geval voor een auto met meer trekkracht (hoger koppel en lager brandstofverbruik). Persoonlijk kies ik voor het tweede.
jc54
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Vanwaar de minnen - antwoord lijkt me in veel opzichten adequaat.