Dat ligt er natuurlijk heel erg aan hoeveel je zelf kan doen en wat je moet laten doen. Ikzelf ben absoluut niet technisch dus ik houd het bij een regelmatige wasbeurt en op zijn tijd een onderhoudsbeurt. Je kan ook eens in de maand even je bandenspanning controleren bij een tankstation, op tijd de ruitenwisservloeistof bijvullen en regelmatig het oliepeil van je auto controleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het onderhoudsschema zoals is gegeven in het instructie-/onderhoudboekje wat bij de auto hoort, volgen.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik luister altijd heel goed naar mijn auto monteur. Als hij zegt de er een onderdeel vervangen moet worden bij een bepaalde kilometerstand dan doe ik dat. Ook om de zoveel kilometer een kleine en een grote onderhoudsbeurt. Eén onderhoudsbeurt doe ik zowiezo altijd net voor dat de winter begint. Mijn monteur maakt de auto dan gelijk winterklaar.
Daarnaast kijk ik regelmatig het oliepijl en de bandenspanning na. De banden goed op spanning zorgt ook voor een lager brandstofverbruik dus dat is zowiezo wel goed om bij te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertrouwen hebben in je garage, als men daar aangeeft dat er problemen zijn of te verwachten zijn kan je daarop inspelen.
Onderhoud volgens het boekje blijft volgens velen het beste om problemen te voorkomen.
Simpele zaken zoals olie, rem en koelvloeistof alsmede de conditie van een accu zijn zelf heel simpel in de gaten te houden.
Slijtage van banden en ruitenwissers ook, dus de auto regelmatig zelf checken op essentiële punten geeft je ook een voordeel om evt kosten te beheersen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor auto heb je?
Hou vooral je motorolie-niveau op peil, en je koelvloeistof uiteraard. Om de drukgroep te ontlasten zet je de auto in de vrij i.p.v. met ingedrukte koppeling voor het stoplicht te wachten, en spoel zo af en toe de wielkasten schoon (i.v.m. modder dat vochtig is en wat roest kan veroorzaken).
Doe geen heftige dingen (extreem hoog toerental) met een koude motor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Fran123;

Behalve alles wat al is genoemd is het van groot belang dat je de motor goed op temperatuur laat komen voor je deze zwaarder gaat belasten. Dat betekent dat je ten minste de eerste tien kilometer na een koude start nooit volgas moet geven, hooguit zo'n 50%. Ook na een lange (snelweg-)rit is het slim om de motor niet direct af te zetten, maar even een vijftien tot twintig seconden na te laten draaien. Bij turbo's tot wel een minuut. De motor zal je ervoor danken met een lang leven.