Wat voor gevolgen kun je krijgen als je een dieselauto niet laat voorgloeien?

2 jaar geleden
in: Auto's
3.9K
TurfGraver
2 jaar geleden
Dat hij niet wil starten.
SnakeEye
2 jaar geleden
Is dat ook zo met moderne diesels?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Liever een extra setje gloeibougies na een
paar honderd keer starten vervangen dan na een paar honderd keer starten je diesel te
moeten herbouwen... Voorgloeien is redelijk essentieel om het
verbrandingsproces lekker op gang te krijgen. De motor en ook de hele
ophanging ervan (dus ook de bak) krijgen flink op hun donder bij het enorme
onstabiele loopje van een niet voorgegloeide diesel, niet doen dus!
ronron1212
2 jaar geleden
@DWL een moderne diesel auto hoeft helemaal niet meer voor te gloeien dat is al heel lang verleden tijd
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@ronron2012: lees jij ergens of ie een oude barrel rijdt of splinternieuw, ik niet?
ronron1212
2 jaar geleden
Kijk ook eens in de reactie @DWL
ronron1212
2 jaar geleden
@DWL jij gaat uit van een heel oud barrel diesels hoeven al heel lang niet meer te worden voorgegloeid

Antwoorden (1)

Als je het bij een dieselmotor over voorgloeien hebt, dan heb je het in elk geval over een relatief oud type motor. Als je deze motoren niet voorgloeit, maar direct gaat starten, dan zal deze motor niet goed aanslaan, Je moet langer starten om de motor aan de gang te krijgen. Hierdoor heb je langere belasting van de startmotor (meer slijtage), veel onverbrande diesel in je uitlaat (waardoor de motor na aanslaan ernstig gaat walmen).
Kortom, het komt de levensduur van de motor en het milieu niet ten goede als je niet voorgloeit.
jc54