Wat is de maximum snelheid als de lamellenborden iets anders aangeven dan de statische borden?

Onlangs reed ik op de snelweg A50 op een zondagochtend. Op de statische borden langs de weg staat aangegeven Maximum snelheid is 100 km tussen 06:00 en 19:00 uur. Maar die zondagochtend rond 11:00 uur gaven alle lamellenborden langs de weg 120 km aan. In de bijgevoegde foto een lamellenbord langs de snelweg.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
2K
TurfGraver
2 jaar geleden
Dan is het 120 km/u.
ronron1212
2 jaar geleden
Overdag is de max snelheid 100km
tinus1969
2 jaar geleden
Dit klinkt als een storing in de lamellen borden. Er had 100 km/u moeten staan.
TurfGraver
2 jaar geleden
Als matrix of lamellenborden een snelheid aangegeven is die snelheid de maximum snelheid totdat anders wordt aangegeven.
Los van de reden waarom ze die snelheid aangeven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@TurfGraver
Klopt !
De reden waarom een bord een verkeerde snelheid aangeeft is niet relevant. (De reden is ook niet te controleren door de voorbij zoevende automobilist)
LeonardN
2 jaar geleden
@Oze Weet je zeker dat je het met Turfgraver eens bent?
Door zijn stelling is de maximumsnelheid volgens hem dus 120 km/u om 11.00
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@LeonardN
Goed lezen !
Ik ben het eens met TurfGraver dat DE REDEN niet relevant is.
LeonardN
2 jaar geleden
Als ik het niet eens ben met iemands reactie zou ik NOOIT: "@TurfGraver
Klopt !
......." Stellen. Dus ook met deze reactie erbij lijkt het voor mij (en ik denk voor velen) dat je TurfGraver volledig ondersteunt in die uitspraak.
Maar goed je bent het dus met het belangrijke deel NIET eens. Dan kan je je beter daar op richten. Dat is namelijk relevant voor de beantwoording van de vraag.
LeonardN
2 jaar geleden
Hier een gelijksoortige vraag op tweakers.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2029980
(zelfde afbeelding trouwens)
SentWierda
2 jaar geleden
@Ritzemam1. N.a.v. deze merkwaardige vraag zijn drie zaken nog onopgehelderd.
1. Weet de vraagsteller 100% zeker dat er een 120 km-lamellenbord stond op zondagmorgen 11.00 uur?
2. Heeft de vraagsteller inmiddels aan de politie gevraagd hoe dit zit/kan? (En meteen een antwoord gekregen - of moet het worden uitgezocht?)
3. Zijn automobilisten strafbaar of beboet die op dat tijdstip 120 km/uur hebben gereden?
TurfGraver
2 jaar geleden
Als je op de snelweg rijdt en een bord 100 met onderbord 06:00 - 19:00 tegenkomt mag je max 100 tussen 06:00 en 19:00 uur rijden. Daarbuiten 130 (tenzij anders aangegeven).
Als even daarna een bord (matrix of lamellen maakt niet uit) staat met een ander snelheid is vanaf daar dat de geldende max snelheid totdat er eventueel verderop weer wat ander wordt aangegeven. Alle voorgaande (relevante) borden vervallen als er iets nieuws wordt aangegeven.

Antwoorden (2)

"Kom je niet meer uit de wir-war aan elkaar tegensprekende snelheidsborden langs de weg, dan geld onherroepelijk het bord met de laagste snelheid."

Vergelijk het met de matrix-borden boven de snelweg. Normaal mag je b.v. 120 km/u op een bepaald stuk snelweg. Dat zie je ook aan de vaste borden naast de weg. Maar wanneer het matrix-bord boven de weg een maximale snelheid van 90km/u aan geeft, dan is 90 toch echt de max !
Aanvulling:
Juridisch is er (voor zover ik weet) geen verschil tussen de gewone vaste, de matrix- of de lamelborden.
Toch zien de meeste mensen het matrixbord als 'leidend'.

Maar het is dus niet dat het matrixbord leidend is omdat het een matrixbord bord is, maar omdat het (in de meeste gevallen) de het bord met de laagste maximale snelheid is.
Zou er (b.v. op een pijlwagen, of welk ander wettelijk verkeersbord dan ook) een nog lagere snelheid worden weergegeven, dan geldt dat laatste bord, met die laagste snelheid.

"Op de statische borden langs de weg staat aangegeven Maximum snelheid is 100 km tussen 06:00 en 19:00 uur. Maar die zondagochtend rond 11:00 uur gaven alle lamellenborden langs de weg 120 km aan."
Concreet: Dan was de maximum snelheid op die zondagochtend dus 100 km/u.
Toegevoegd op 23 oktober 2021 12:23: bron
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@Ozewieze. De eerste zin tussen aanhalingstekens: wat/wie is de bron?
De uitleg (Vergelijk .... de max!) gaat over iets anders, waardoor het een onduidelijk antwoord is. Want: matrixborden zijn volgens mij leidend. Maar in dit geval geeft het matrixbord een hogere snelheid aan. Is dit omdat het op zondagochtend op dit gedeelte van de snelweg erg stil is? (Langs de A50 liggen biblebeltgemeenten).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@SentWierda
Die tekst tussen aanhalingstekens was een kreet op de radio op het moment dat er enige jaren geleden nieuwe verkeersregels introduceert werden. Ik heb hem onthouden, maar een bron zal moeilijk te vinden zijn, vrees ik. Ik verwijs naar de matrixborden omdat die voor iedereen 'gewoon' als geldig geaccepteerd worden boven de vaste borden. Juridisch is er volgens mij geen verschil met de gewone, of de lamelborden langs de weg. Vandaar het vergelijk.
Als jij dat onduidelijk vind, dan spijt me dat.
LeonardN
2 jaar geleden
@Oze
Dan snap je het probleem niet. Je zegt
1. "Kom je niet meer uit de wir-war aan elkaar tegensprekende snelheidsborden langs de weg, dan geld onherroepelijk het bord met de laagste snelheid."
2. "Ik verwijs naar de matrixborden omdat die voor iedereen 'gewoon' als geldig geaccepteerd worden BOVEN de vaste borden." De vrager legt uit dat matrix/lamellenborden aangeven: 120
Gewone borden 100. Als je jouw regel 1. aanhoudt
>100
Als je jouw regel 2. aanhoudt
>120 "Juridisch is er volgens mij geen verschil met de gewone, of de lamelborden langs de weg."
Huh? Iedereen gaat er denk ik vanuit dat JIJ hier de lamellenborden gelijk stelt met de matrixborden.
Als je de matrixborden NIET met de lamellenborden gelijk stelt, waarmee dan?! Je antwoord is dus inderdaad superonduidelijk.
LeonardN
2 jaar geleden
Mij persoonlijk lijkt het dat lamellenborden dezelfde functie en juridische status hebben als matrixborden. De analoge variant van matrixborden zogezegd. Tijdelijk een andere snelheid aangeven.
LeonardN
2 jaar geleden
Als je dan je reactie richting TurfGraver erbij pakt blijkt dat er iets wat je stelt niet kan. "Als matrix of lamellenborden een snelheid aangegeven is die snelheid de maximum snelheid totdat anders wordt aangegeven.
Los van de reden waarom ze die snelheid aangeven." "@TurfGraver
Klopt !"
Hier geef je dus zelf ook aan dat je de twee als gelijk ziet door te zeggen dat wat TG zegt klopt.
LeonardN
2 jaar geleden
"
Maar het is dus niet dat het matrixbord leidend is omdat het een matrixbord bord is, maar omdat het (in de meeste gevallen) de het bord met de laagste maximale snelheid is.
" Kijk je stelt het dus verkeerd.
Wel nu. Ik stel voor even je antwoord te herschrijven. Het is nu helemaal een rommeltje.
Min tot die tijd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
... en omdat de site de quotejes vernaggelt wordt het er ook niet duidelijker van... niet mijn schuld, maar wel mijn excuus daarvoor.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@LeonardN
Nee, ik ga de tekst niet herschrijven. Dat zou de reakties van anderen doen verdwijnen.
LeonardN
2 jaar geleden
Heb je zo opgelost door even je antwoord te herplaatsen en herschrijven. Minder werk dan erover discussiëren.
LeonardN
2 jaar geleden
Dat zou de reakties van anderen doen verdwijnen. Die irrelevant worden op het moment dat je die kritiek meeneemt. Alle kritiek is juist op de onduidelijkheid die je schept door dit antwoord.
TurfGraver
2 jaar geleden
"maar omdat het (in de meeste gevallen) de het bord met de laagste maximale snelheid is."
Als er een geen einde maximumsnelheid of einde verboden bord is geld gewoon de daar aangegeven max snelheid (matrix, lamellen of vast bord), hoger of lager van wat daarvoor is aangegeven.
Al een tijdje is de maximumsnelheid overdag 100km/u
In de praktijk betekent dat je onder de 108km/u gps snelheid moet rijden om een bekeuring te ontlopen.
Mijn snelheidsweter staat dan op 114
Dus feitelijk 107,9 km/u
Toegevoegd op 23 oktober 2021 15:35: tekst
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Dit is een antwoord dat niet betrekking heeft op de vraag.