klopt het dat je eerste ritjes in een andere auto dan je les auto altijd wennen is?

Ik heb net 3 weken geleden mijn rijbewijs gehaald, klopt het dat je eerste ritjes in een andere auto dan je les auto altijd wennen is? Het voelt zo anders op een of andere manier

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
3.5K
Ritsuka
2 jaar geleden
Elke auto reageert anders. Ik heb al jaren mn rijbewijs, maar laat de auto van mn ouders altijd afslaan, omdat die koppeling heel anders is.
LeonardN
2 jaar geleden
-pedalen
-stuurbekrachtiging
-draaicirkel
-vering
-hoe een auto remt/optrek
-schakelbak
-hoogte auto (en ander dimensies) Zijn zo maar een paar elementen waarbij je verschil kan opmerken.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Veel lesauto's waren in mijn tijd diesel auto's. Ik weet niet of dat nog zo is. Maar diesel auto's kunnen optrekken op de koppeling, hoef je bij een benzine auto niet te proberen. Dan zal de motor steeds afslaan. Bij benzine moet je gas bij geven om weg te rijden.
Dat was voor mij echt wennen.

Antwoorden (3)

Ja. Als je 4 jaar oud bent en je leert je veters te strikken, dan is dat nog pittig lastig. Maar nu je dit letterlijk duizenden keren hebt gedaan, kan je het met je ogen dicht. Hetzelfde geldt dus voor autorijden. Des te meer je rijdt, des te beter het gaat. Doordat je meer rijdt wordt je bekender met de auto waarin je rijdt en kan je de plaats op de weg steeds beter inschatten. In het begin is rijden in een andere auto erg wennen, maar als je eenmaal door hebt wat de afmetingen zijn en hoe de auto rijdt, dan kan je dit steeds beter inschatten. Als je net het rijbewijs hebt, dan wordt afgeraden om een lange rit te maken. Het rijden maakt je in het begin extra vermoeid, omdat jij steeds alert moet zijn om alles om je heen. Zeker aan het begin vergt dit dus extra veel energie van je. Maar des te meer je rijdt, des te minder energie het vergt. Pas als je genoeg kilometers hebt gemaakt zou ik pas overwegen om langere ritten te rijden.
SimonV
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Langere ritten zoals? Mijn ritten zijn Max 15-20 min per keer, in het begin rijd ik afstanden van maar 5 min hoor
Het is altijd even wennen als je in een andere auto gaat rijden. Bovendien is het voor beginnende chauffeurs ook wennen dat er niemand meer naast je zit die eventueel tips en aanwijzingen geeft.
jc54
2 jaar geleden
In principe werken alle auto's hetzelfde. Stuur, gaspedaal, rem, koppeling en versnellingshandel zitten bij alle auto's op dezelfde plek. Maar de ene auto zal wat feller of juist minder fel op gasgeven reageren dan de andere. De ene rem of koppeling grijpt sneller/minder snel aan dan de andere, Schakelen werkt altijd volgens het H-patroon. Alleen de positie van de achteruit verschilt soms, maar meestal zit die tegenover de 5e versnelling. Kortom: verschillen tussen de ene en de andere auto zijn er wel, maar daar ben je na twee straten aan gewend. Uiteraard hebben we het hier over schakelwagens, en niet over auto's met een automatische versnelling.