Waarom plaatst men in België soms een bord F3b direct gevolgd door een bord C43?

In België komt het geregeld voor dat er een bord staat waarbij het einde van bebouwde kom plaatst, direct gevolgd door een teken C43 met beperking van de snelheid tot 50 km per uur. Ook omgekeerd: met plaatst een bord C43 met beperking tot 50 km/h verlengd met een bord dat aangeeft dat men een zone bebouwde kom binnenrijdt.

Dat is toch zeer eigenaardig: wanneer men gewoon het bord F3b zou verplaatsen, dan is het bord C43 niet meer nodig.

Waarschijnlijk zit daar een denkpatroon achter. Hetwelk?

Bijkomend: wat is het verschil tussen een zone gelegen binnen een woonzone en een zone waar de snelheid door middel van een verkeersteken C43 beperkt wordt tot 50 km per uur?
Dit is een specifieke vraag voor België denk ik. Ik zag nog nooit dergelijk zaken in Nederland?

Picture for question
2 jaar geleden
in: Auto's
2.1K
tinus1969
2 jaar geleden
Ik vermoed dat het verplaatsen van F3b impliceert dat de ‘bebouwde kom’ wordt vergroot, en dat dat veel meer consequenties heeft (enof een lastiger besluit os) dan een snelheids beperking.

Antwoorden (1)

Voor de duidelijkheid.

"wanneer men gewoon het bord F3b zou verplaatsen"
Het ene bord verplaatsen (waarheen??) en het andere bord weghalen. Dat geeft dan een andere situatie.

Bedoel je juist: F3b laten STAAN, en C43 (50 km/u) weghalen?

In Nederland zie je inderdaad vaak enkel het H1 bord (bebouwde kom in) en/of het H2 bord (bebouwde kom uit) ZONDER een specifiek snelheidsbeperkend bord, omdat H1 en H2 zelf al een snelheidsbeperking aangeven namelijk;H1=50 km/u en H2=80 km/u
https://www.google.com/maps/@52.1548644,4.782809,3a,75y,239.98h,65.01t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjEbGdxMnkBIvJbTgY88zsQ!2e0!7i16384!8i8192

Is het anders dan dat (bekijk beide kanten!) wordt het aangegeven:
https://www.google.com/maps/@52.1383459,4.7305945,3a,75y,128.16h,61.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCZjvAtPrq4erZQrIKoa2Iw!2e0!7i13312!8i6656

Echter vermeldt de wiki (over de Nederlandse situatie:

Uit de algemene regels van een bebouwde kom komt voort dat de toegestane snelheid binnen de bebouwde kom 50 km/h is, tenzij anders aangegeven. Vele wegbeheerders duiden dit OOK met borden model A1 onder het kombord aan. OOK bij het verlaten van de kom wordt vaak een bord "einde 50 km/h" geplaatst, zoals in het RVV1966 was voorgeschreven. Het verhoogt de OPVALLENDHEID van het kombord en maant de weggebruiker de snelheid aan te passen.
===
Zeker voor het uitrijden van de bebouwde kom is het makkelijk/duidelijk in België als je aangeeft wat dan de snelheid is, die verschilt namelijk in Vlaanderen en Wallonië. Voor een onbekende of buitenlander is dat niet altijd goed te weten, een snelheidsbeperkend bord wordt door een ieder begrepen.
http://www.maximale.nl/auto-vervoer/maximale-snelheid-belgie
Toegevoegd op 15 augustus 2021 06:25: tekst
Plaatje bij antwoord