hoe lang mag uitstekende ondeelbare lading zijn aan de achterkant van een aanhangwagen?

Ik kom zo veel verschillende antwoorden tegen op internet dat ik door het bos de bomen niet meer zie

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!
Maar even voor de duidelijkheid, mijn aanhanger heeft een totale lengte ( volgens RDW) van 5,36 meter. de helft hiervan is dus 2,68 .
die afstand moet ik dus meten vanaf vanaf hart laatste as (het is een dubbel asser) naar achteren toe.?
Dan mag in mijn geval 98 cm achter het achterschot uitsteken aangezien hart laatste as tot achterkant laadbak 1, 7 meter is.
Heb ik het zo goed begrepen?

Antwoorden (2)

Maximaal 1 meter achter het voertuig of aanhangwagen.
Aan de voorzijde mag deelbare lading niet uitsteken.
3 jaar geleden
Computoon
3 jaar geleden
Dat geldt voor deelbare lading, vraag betreft ondeelbare lading.
ronron1212
3 jaar geleden
Lees even verder in mijn link @Computetoon
Inekez1
3 jaar geleden
-
Zo werkt het niet met antwoorden, ronron. Je plakt het verkeerde stuk tekst en verwacht dan dat vraagsteller zelf in je link het goede stuk gaat vinden?
ronron1212
3 jaar geleden
@Inekez1 ik pak niets verkeerd en de link onderbouwd de rest dus waar heb je het over.
"Ondeelbare lading
Ondeelbare lading mag niet meer uitsteken dan:

Achterzijde
(...)
Bedrijfswagens zwaarder dan 3.500 kg en aanhangwagens: niet meer dan 0,5 keer de lengte van het voertuig met een maximum van 5 meter vanaf het hart van de achteras. Steekt deze lading meer dan 1 meter uit, dan moet de lading voorzien zijn van een markeringsbord.

Voorzijde
(...)
Aanhangwagen: Het is niet toegestaan lading aan de voorzijde te laten uitsteken.

Breedte
(...)
Voor aanhangwagens (en vrachtauto's) geldt dat de breedte van het voertuig incl. de lading niet breder mag zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is, met een maximum van 3,00 meter. Zij moeten de lading markeren indien deze meer dan 10 cm buiten elke zijkant van het voertuig uitsteekt.

Lading markeren
De markering moet bestaan uit een vierkant bord, voorzien van parallel lopende diagonale strepen die afwisselend wit en fluorescerend of retroreflecterend rood zijn, en een breedte hebben van niet minder dan 7 cm en niet meer dan 10 cm. Uitstekende lading in de breedte mag ook aangegeven worden met een rechthoekig bord. Bij vervoer ’s nachts voert men ten minste één wit licht voor en een rood licht achter."
Toegevoegd op 03 maart 2021 20:54: bron
Computoon
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
"niet meer dan 0,5 keer de lengte van het voertuig"
De lengte van het voertuig is hier de totale lengte van de aanhangwagen, dus niet alleen de lengte van de laadbak. De lengte van de aanhanger meet je vanaf de dissel tot en met de achterbalk waarin / waarop de verlichting en nummerplaat zitten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!
Maar even voor de duidelijkheid, mijn aanhanger heeft een totale lengte ( volgens RDW) van 5,36 meter. de helft hiervan is dus 2,68 .
die afstand moet ik dus meten vanaf vanaf hart laatste as (het is een dubbel asser) naar achteren toe.?
Dan mag in mijn geval 98 cm achter het achterschot uitsteken aangezien hart laatste as tot achterkant laadbak 1, 7 meter is.
Heb ik het zo goed begrepen?