Hoor je de airco aan te laten met een climate control in de auto?

Werkt de airco dan ook alleen als het warm is met zo een systeem of verbruikt de auto ook meer?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
8.6K

Het beste antwoord

Ja, laat de airco gewoon aanstaan, dit is ook de standaard instelling als je de auto instapt. Met een breed scala aan sensoren verzorgen vol-automatische airco's een optimale klimaathuishouding in het interieur. Onder andere voertuigsnelheid, motortoerental, luchtkwaliteit en zonne-instraling worden gesignaleerd en benut. De gebruiker hoeft alleen de gewenste interieur temperatuur in te stellen. Het systeem berekend vervolgens doorlopend wat er nodig is aan luchtstroom en luchttemperatuur om die temperatuur van het interieur continu vast te houden. Dit betekent bijvoorbeeld dat bij een hogere voertuigsnelheid de hoeveelheid luchtstroom toeneemt zodat de blower intensiteit minder kan. Lichtsensoren meter de hoek waarmee het zonlicht invalt en stellen vervolgens de luchtstroom bij zodat inzittenden niet gehinderd worden door een onevenwichtige verdeling van het zonlicht. In duurdere auto's wordt meestal een multi-zone climate control toegepast waarbij de temperatuur voor iedere zone of zitplaats apart ingesteld en gecontroleerd wordt. Bij dit soort systemen worden ook de frisse lucht of recirculatie automatisch bediend om het interieur snel op te warmen of af te koelen en om inzittenden te beschermen tegen onplezierige luchten buiten de auto.
Een airco die voorzien is van een climatronic verbruikt ongeveer 0,25L per 100km
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De airco met climate control werkt altijd als je hem aan hebt staan. Dat kost dus altijd een beetje extra brandstof, maar je hebt hem immers voor het comfort.
Uit de link:
Wat is Climate Control?
Een Climate Control of Climatronic is een automatische airco installatie, waarbij de berijders de temperatuur kan instellen en de installatie onafhankelijk van de buitentemperatuur en andere factoren, de dan ingestelde temperatuur vast houdt. Een regelunit regelt de automatische regeling die verantwoordelijk is voor temperatuur en dat natuurlijk de druksensoren de benodigde informatie ontvangt om dit om te zetten om het interieur de ingestelde temperatuur vast te laten houden. Dit hangt natuurlijk wel af, hoe realistisch je dit instelt. Wanneer het buiten 28 graden is en je rijdt met je ramen open, moet je niet verwachten dat het binnen in de auto de temperatuur naar 10 graden kan worden gebracht. Dit werkt ook omgekeerd, Climate Control werkt niet alleen wanneer de auto moet worden verkoeld, maar kan ook verwarmen mits dit ingesteld wordt/staat.
En als antwoord op je hoofdvraag:
Je hoeft de climate control niet aan te zetten, maar dat is je eigen keus.
Toegevoegd op 28 oktober 2020 21:10: tekst