ik ga overwinteren in spanje als mijn auto gekeurt moet worden tijdens mijn verblijf kan dat dan ook in spanje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Blijkbaar kan dat ook in spanje:

Update: dinsdag 23 dec 2008, 08:43

Nederlanders die een tweede huis in Spanje hebben, hoeven volgend jaar voor een apk-keuring niet naar Nederland te komen. Minister Eurlings maakt het mogelijk dat ze hun auto in Spanje kunnen laten controleren.

De minister eist wel dat de keuring in Spanje dezelfde kwaliteit heeft als in Nederland. Hij stuurt over enkele weken een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer over de autokeuring in het buitenland.

Er wordt nu al een proef met de apk gehouden in België. Die wordt in januari uitgebreid.

Eurlings streeft naar een Europese regeling waarbij de EU-landen elkaars apk-keuringen erkennen.

--
Ik zou wel even bij bv de ANWB navragen hoe en wat. Wellicht is het uiteindelijk niet doorgevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de auto óók eerder dan de vervaldatum ter keuring in Nederland aanbieden, en wel met behoud van de oorspronkelijke termijn.
Dit zegt de RDW ervan:

"Keuren tot twee maanden vooraf
U kunt uw voertuig tot twee maanden vóór de eerstvolgende APK-vervaldatum laten keuren. De oude vervaldatum wordt dan, afhankelijk van de geldende keuringsfrequentie, met 1 of 2 jaar verlengd. Laat u uw voertuig meer dan twee maanden vóór de APK-vervaldatum keuren, dan krijgt uw voertuig een nieuwe APK-vervaldatum"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou op zeker gaan en of de auto voortijdig in NL laten keuren, of om onder de nederlandse wetgeving uit te komen de auto (kenteken) schorsen.
In dat laatste geval zal je vanuit NL geen administratieve boete krijgen van de RDW maar je loopt nog wel het risico dat je verzekering lastig gaat doen als je in het buitenland een ongeval krijgt met een ongekeurde auto (helemaal als dit door een technisch gebrek is (ontstaan)