Wat betekent de R,N,E en M in een automaat (Toyota Yaris)?

Mijn vader kreeg een Totota Yaris, maar in deze Auto staat geen P van Parking.
Zou iemand weten welke wel de Parking stand is? Ik heb het nog nergens kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
45K
ronron1212
4 jaar geleden
N= Neutraal
paulus811
4 jaar geleden
Ja ronron1212, dat kan iedereen bedenken.
ronron1212
4 jaar geleden
De vraagstellers niet dus @paulus811
paulus811
4 jaar geleden
jawel, de vragensteller ook. Alleen is niet bekend wat de parkeerstand is.

Antwoorden (2)

Het is een multimode handmatige versnellingsbak met de volgende instellingen

R is achteruit (zelfde als in een normale automaat)
N is neutraal (zelfde als in een normale automaat)
E is rijden en gelijk aan D(rive) bij een volledige automatische bak
M+ handmatig een versnelling omhoog (van M1 naar M2 enz.)
M- handmatig een versnelling omlaag (van M5 naar M4 enz.)
paulus811
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
N= toch wel neutraal dus geen p
Maar vergeet de handrem niet @paulus811 die moet wel aangetrokken worden in de N
paulus811
4 jaar geleden
Bij een automatische bak is het niet nodig om de handrem aan te trekken. Ik gebruik de N zelf altijd in de wasstraat, dan is het aantrekken van de handrem niet echt handig.
ronron1212
4 jaar geleden
In de wasstraat is dat echt iets anders advies van mijn garage is om als je de auto pakeerd altijd de handrem aan te trekken. De wagen staat namelijk niet vast en kan anders gewoon rollen.
paulus811
4 jaar geleden
Geen idee hoe dat bij een Toyota Yaris zit. Op mijn automatische bak zit ook een P en dat is een parkeerstand waarmee de auto niet meer wegrolt. Omdat dit op de Yaris niet zit, lijkt het me inderdaad verstandig om de N met handrem gebruiken als je parkeert.
ronron1212
4 jaar geleden
Niet op alle automaten zit een P
Dit betreft een Toyota Multimode Manual Transmission, een soort ‘geautomatiseerde versnellingsbak’ met een elektronisch bediende koppeling.

R is (zoals gebruikelijk) Reverse oftewel achteruit.
N is Neutraal.
E werkt ongeveer zoals D (Drive) van een normale automaat. Maar je voelt hem echt schakelen, en je kunt voor een soepeler rijgedrag het beste het gas er even een beetje afhalen als de bak schakelt.
M+ laat hem in stappen opschakelen, van M1 naar M2 en van M2 naar M3 en zo verder omhoog.
M- laat hem in stappen terugschakelen.

Voor Parkeren is er geen eigen stand. Je moet echt de handrem gebruiken. Op vlakke grond of helling-af: zet de bak in R, trek de handrem aan, en zet de motor af. Op een helling omhoog zet je hem in plaats van R in M1 of E, en dan ook weer met de handrem er op en motor af.

Wegrijden na het zodanig parkeren gaat als volgt: zet de auto ‘aan’, trap de voetrem in, zet de bak (vanuit hetzij R hetzij E of M1) in Neutraal, en start de motor. Op een helling heb je de handrem erbij nodig, anders rol je onbedoeld helling-af.
Bordensteker