Is de maximumsnelheid van 100 km/u door de stikstofcrisis permanent?

Mogen we tussen 6 en 19 uur nooit meer harder rijden dan 100 km/u of is het slechts een tijdelijke regeling?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
2.9K
tinus1969
4 jaar geleden
De verhoging naar 130 was natuurlijk ook bedoeld om permanent te zijn... Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat.

Antwoorden (2)

In principe permanent, maar het kan zijn dat de uitstoot over enkele jaren zo sterk is afgenomen dat de snelheid weer omhoog kan.

Stikstof wordt vooral veroorzaakt door dieselvoertuigen. In Nederland rijden relatief weinig personenauto’s met een diesel rond: slechts 15 procent. Benzineauto’s stoten veel minder NOx uit en elektrische auto's zijn lokaal geheel emissieloos. Dit betekent dat een grote groep automobilisten langzamer moet rijden, terwijl dit voor de uitstoot van stikstofoxiden weinig uitmaakt. De maatregel heeft ook geen effect op het vrachtverkeer, dat al niet sneller dan 90 rijdt. De grootste klapper, zo lijkt het, wordt gemaakt bij bestelbusjes. Die hebben vaak een dieselmotor, zijn vaak vuil en mogen ook 130 km/u. En er rijden een miljoen van rond. Een algemene snelheidsverlaging leidt er dus toe dat bij deze categorie de uitstoot van stikstofoxiden flink vermindert. Dat er geen uitzondering wordt gemaakt voor benzine- en elektrische auto’s is vermoedelijk een kwestie van handhaving.
Het dieselwagenpark verschoont de laatste anderhalf jaar snel. Hierdoor daalt de uitstoot van NOx hard. Dit betekent dat de maatregel misschien tijdelijk zal zijn.
SimonV
4 jaar geleden
Dat hangt van de politieke ontwikkelingen af. Dezelfde verschijnselen kunnen leiden tot totaal verschillende maatregelen. Als er op zeker moment een "het valt allemaal wel nee"-meerderheid in de Tweede Kamer komt, heb je de kans dat de maatregel weer wordt teruggedraaid. De verkeersbordenmakers zijn er goed mee.

Neem nu roken. Dat is altijd al slecht geweest voor de gezondheid. Maar het heeft jaren geduurd voor de politieke "wil" aanwezig was om er echt iets tegen te doen. Pas dan gebeurt er iets. Maar als de tabakslobby er (onverhoopt, zeg ik) in zou slagen om Kamerleden ervan te overtuigen "dat de gevolgen van roken wel meevallen", dan is het wachten op wetgeving die allerlei anti-rokenmaatregelen weer terugdraait.

Zo ook: de autogordel. Of de Deltawerken. Of het verhogen van de dijken. Als de politieke wil er is om maatregelen kan er veel. Is die niet aanwezig dan gebeurt er "niets".
Computoon