Gaat het verbruik van een automotor (benzine) omlaag als je +/- 0,5% kerosine bij de benzine mengt?

Wynn's verkoopt nl. flesjes vloeistof (325 ml) en beweert dat daarmee het injectiesysteem gereinigd wordt en het verbruik zakt. Het is er in drie soorten: voor diesel-, carburatie- en injectiemotoren. Op het etiket staat "bevat kerosine" Wat er nog meer in zit daar kan ik niet achter komen. Ik heb het nu twee keer gebruikt en heb het idee dat het verbruik inderdaad iets zakt. Maar in hoeverre de wens de vader van de gedachte is? Alleen de rij-omstandigheden zijn al niet altijd dezelfde dus moeilijk te beoordelen. Vandaar de vraag aan mogelijk op dit gebied goed onderlegde lezers.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.3K

Antwoorden (4)

Het zal mij niet verbazen als het inderdaad zo zal zijn.Maar zal het eerst moeten zien om het te geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ik dat goedje een jaar of 10 geleden ook gebruikt heb in een wel hele oude auto en ik had hetzelfde idee als jou. Goed voor de motor want die draaide ineens heel stabiel en ik kan me herinneren dat het verbuik ook meer was. Het werkt wel dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou best kunnen, Maar denk ook dat het wat meer zal roken? Volgens mij is kerosine een dieselsoort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een toevoeging van kerosine aan benzine het verbruik van je motor omlaag zou brengen en tevens je motor schoner zou laten 'lopen' zou ik haast gaan denken dat een gerenomeerd benzineleverancier dit al lang aan zijn product zou hebben toegevoegd. Tijdens het distillatieproces komt er ook kerosine vrij. Dus zou het voor de leverancier een fluitje van een cent zijn om dit distillaat toe te voegen. Maar als je om je heen kijkt zie je dat iedere leverancier zijn uiterste best doet om een product (benzine) te leveren die jouw motor betere prestaties laat leveren en minder belastend is voor het milieu.
Kerosine is minder vluchtig dan benzine en zal uiteindelijk roetvorming in je motor bewerkstelligen. Dus kerosine is net als petroleum ronduit slecht voor je motor.
De additieven (opgelost in kerosine) die Wynn's levert zullen best voor een schonere motor zorgen en als je de hoeveelheid die je nodig hebt ook nog in verhouding ziet tot een volle tank benzine dan zou je m.i. kunnen stellen dat het concentraat kerosine bijna te verwaarlozen is.
Persoonlijk denk ik dat Wynn's de additieven in kerosine oplost om het minder vluchtig te maken en de houdbaarheid ten goede komt.
O, ja... Je brandstofverbruik zal niet omlaag gaan. Je benzineverbruik zal navenant aan je kerosinetoevoeging wel afnemen. Dus wat je uitspaart aan benzine moet je weer compenseren met kerosine. Gewoon niet doen!