Zijn elektrische auto's veiliger dan niet elektrische auto's?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
4.5K
LeonardN
4 jaar geleden
Voor wat ik lees zijn ze ongeveer even veilig, er zijn wel wat specifieke voor en nadelen.
https://elektrische.auto/is-een-elektrische-auto-wel-veilig
SentWierda
4 jaar geleden
Elektrische auto's veiliger dan niet-elektrische auto's? Op dit moment zeker niet. Een elektrische auto in een parkeergarage parkeren is sterk af te raden: vanwege de giftige dampen die kunnen vrijkomen bij een accubrand.
SimonV
4 jaar geleden
Onzin. Als bij een elektrische auto accu's ontbranden, komen er bijtende en giftige stoffen vrij. De hoeveelheid schadelijke stoffen die vrijkomt bij een brand in een elektrische auto is echter niet heel veel groter dan bij een brand in een gewone auto.
https://www.bndestem.nl/brabant/elektrische-bmw-vliegt-in-brand-waarom-auto-in-waterbak~a0fbe6e7/
SentWierda
4 jaar geleden
Tik bij Google in: brandweer elektrische auto blussen.
Dan openbaart zich veel ellende met elektrische auto's, met name in parkeergarages. Zoals ook een brand bij accu's van elektrische fietsen ellende oplevert: in Nunspeet hebben ze er -helaas- ervaring mee.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat er problemen zijn met elektrische auto's en branden is een feit. Dat maakt het echter nog niet direct dat ze daarom over het geheel onveiliger zijn dan brandstofauto's. Immers er zijn ook zat problemen met brandstofauto's.
Om er achter te komen welke nu veiliger is moet je onderzoek doen naar alle aspecten van (on)veiligheid van beide type auto's. Wellicht kan je een onderzoek tonen, dat aantoont dat elektrische auto's over de bank genomen onveiliger zijn?
(Dat zou op dit moment nog niet eens zo gek zijn, gezien elektr. auto's nog volop in ontwikkeling zijn en er nog veel veranderd, ook in statistieken. Des te meer er rijden hoe beter het onderzoek zal worden.)
Op dit moment zijn je reacties vooral anekdotisch bewijs.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Anekdotisch_bewijs
SentWierda
4 jaar geleden
@LeonardN: de term anekdotisch bewijs lijkt me een eufemisme. De brandweer in het hele land zit in z'n maag met elektrische auto's in parkeergarages: er dreigen voortdurend vrijwel onbeheersbare situaties. Parkeergarages zijn in grote steden vaak de enige plekken waar je kunt parkeren. Het is een immens probleem, dat met de dag groter wordt.

Antwoorden (1)

Een elektrische auto is iets veiliger.
Er is geen sprake van een grote brandbare benzinetank. Elektrische auto's hebben veel minder bewegende delen dan benzine. Een groot deel van storingen en branden in conventionele auto's is het gevolg van het falen van mechanische onderdelen.
De risico’s van elektrische voertuigen die volledig onder water gedompeld zijn, zijn vrij goed bekend. Zo blijkt dat het risico op elektrocutie nihil is.
Uit onderzoek bleek dat de kans op letsel bij passagiers bij ongevallen met elektrische voertuigen (dan ook) iets lager is.
.
Rapportage brandweer
De risico’s van een brandende elektrische auto in een parkeergarage zijn wel groter.
In de eerste plaats komen er giftige gassen vrij (net als bij benzine-auto’s). Deze gassen zijn zeer giftig en bijtend. Bij een brand in de buitenlucht is er een kans de brand van afstand te bestrijden zonder in de giftige wolk te lopen. In een parkeergarage is dit vrijwel uitgesloten.
In de tweede plaats weten we dat een batterijbrand alleen kan worden geblust door langdurig te koelen met veel water, en dat het water het liefst in de batterij zelf moet worden ingebracht. Er is voor zover bekend nog geen onderzoek bekend waarin is gekeken naar de effecten van branden van moderne elektrische voertuigen op de belasting van omgeving en constructie. Wel weten we dat een elektrisch voertuig waarbij de batterij bij brand betrokken is heel lang kan branden en gepaard kan gaan met meerdere explosies.
SimonV