Auto verkocht via marktplaats, er gaat een lichtje branden nu wil de koper geld terug, wat zijn mijn rechten?

In april 2019 heb ik een auto gekocht bij dealer, de auto kreeg wat mankementen en dat heb ik op kunnen lossen met de dealer. Alles is gerepareerd. Vanwege wisseling baan auto te koop gezet. Toen was er iets met het stuur, ik heb de auto toen laten repareren en er kwamen kijkers. Deze mensen hebben een proefrit gemaakt, zij hadden al slechte ervaringen met auto kopen via marktplaats en vroegen aan mij of ik een eerlijke verkoper was. Ik heb gezegd dat ik alles aan de auto heb laten maken, heb ze gewezen op een tik in de motor, waarvan ook de dealer het niet kon verhelpen en heb gezegd dat er apk op zit tot april 2020. Ook benoemd dat een auto via marktplaats kopen altijd risico’s met zich mee brengt en dat ik geen garantie kan geven dat de auto nooit wat zou hebben en vervolgens weer gewezen op de apk. Eerlijk gezegd dat ik geen verstand heb van auto’s maar dat de auto goed rijdt en naar mijn inziens veilig is.
Auto is vervolgens gekocht voor 3150 bij 189.000 op de teller en de auto is uit 2010. Twee dagen na de koop begint er een lichtje te branden. Verkoper neemt contact op. Ik geef aan mee te willen denken, of ze foto willen sturen van het lichtje en met de vraag of ze naar een garage willen gaan om uit te zoeken wat er is en dan zou ik overwegen om eventueel bij te dragen in kosten. Koper wil nu aan huis komen en auto terug doen en zijn geld terug. Wat moet ik doen? En wat ben ik verplicht? Ik me bedreigd door de dwingende toon.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
7.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Risico's van kopen oude auto via MP en ook nog particulier.
Oude auto, *garantie tot de deur*, meedenken is al heel veel - zou er niet aan beginnen en vooral bedreiging (ook door dwingende toon) meteen afkappen lijkt me het beste. Lichtje branden betekent > garage en vragen wat dit inhoudt. Daarna wel of niet laten repareren ..... maar dat heeft allemaal Niets Meer Met De Verkoper Te Maken. Niets verplicht, koop is gesloten en klaar.
dudemeister
4 jaar geleden
Tip voor verkoop bij volgende oto. Zet de oto op de dag van de verkoop niet in de buurt van je woning en spreek af met 1 of 2 vrienden om ter plaatse te komen om de deal te sluiten. Heb je later ook geen zeurders aan je deur.

Antwoorden (3)

Kopen van een particulier via marktplaats brengt altijd risico's met zich mee. Het gekochte product (in dit geval de auto) wordt overgenomen met alle zichtbare en onzichtbare gebreken. Jammer voor de nieuwe eigenaar, maar die zal zelf voor de reparatiekosten moeten opdraaien.
jc54
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Precies. Ik vind het al erg coulant om mee te willen betalen aan de reparatie, al moet je uitkijken voor dit soort toezeggingen. Een kapotte turbo of egr klep gaat al snel richting de 1000 euro en die rek zit volgens mij niet in de 3150 die je hebt gevangen. Van een auto voor dat bedrag kun je ook niet veel verwachten, ik snap voor de koper dat het sneu is maar probeer er samen uit te komen. EN laat je niet intimideren!
Als je een bedrijf was, geldt er een bewijsvermoeden dat inhoudt dat vermoed wordt dat de auto bij aflevering niet goed was (non-conform) als de auto de gebreken binnen zes maanden vertoont. Het bedrijf moet dan bewijzen dat de auto die gebreken nog niet had toen de auto werd verkocht.

Maar voor een particulier geldt in principe: geen garantie. Dat heb je ook duidelijk aangegeven.
Als je (bewust) verkeerde informatie gegeven had, dan was er sprake van ‘dwaling’ en kon de koopovereenkomst vernietigd worden.
“Dan zou ik overwegen om eventueel bij te dragen in kosten”: dat is al uitermate coulant en hoeft niet.
Je kunt dus gewoon je poot stijf houden en zeggen dat er juridisch gezien geen reden is de auto terug te moeten nemen.
“Ik voel me bedreigd door de dwingende toon”: als de koper je echt gaat bedreigen, kan dit strafbaar zijn. Zie: http://www.wetrecht.nl/bedreiging/
Je zou de koper eventueel ter informatie een link naar deze vraag kunnen sturen.
Toegevoegd op 09 november 2019 09:17: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Mocht de koper de overeenkomst willen ontbinden omdat de auto niet voldoet aan wat hij mocht verwachten dan moet hij je formeel eerst in een ingebrekestelling versturen: https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/de-ingebrekestelling-een-essenti%C3%ABle-formaliteit/?t=b&utm_expid=.rUxlHM_fRVuvpi9UF7RdhA.1&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Echter mij lijkt het branden van een lampje niet echt een reden om de overeenkomst te kunnen ontbinden. Een koper moet namelijk een aantal zaken aantonen, waaronder bekendheid bij de verkoper met het gebrek. Die bekendheid is vaak vrij lastig aan te tonen. Daarnaast spelen de volgende omstandigheden een belangrijke rol bij de vraag of de verkoper aansprakelijk gesteld kan worden:

1 Het gebrek was er al vóór het afsluiten van de koopovereenkomst. Dit moet de koper kunnen aantonen. Gaat het om een nieuw gebrek, dan is de koper daar namelijk zelf verantwoordelijk voor.
2 De koper moet aan uw onderzoeksplicht hebben voldaan. Als het gebrek bij de inspectie van de auto en/of een proefrit eenvoudig te ontdekken was, dan komt het gebrek waarschijnlijk voor kopers rekening. Bij het sluiten van de koopovereenkomst heeft koper dit gebrek juridisch gezien voor lief genomen. Gebreken die ontstaan na de koop, maar vóór de overdracht van de auto, zijn in principe wel (gedeeltelijk) voor rekening van de verkoper.
3 De verkoper heeft een mededelingsplicht. De verkoper moet de hem bekende gebreken melden aan koper. Ook al staat het gebrek het normale gebruik van de auto niet in de weg. Ook als een gebrek wel zichtbaar is, maar de volledige omvang van het gebrek voor koper niet in te schatten is, moet de verkoper de koper hiervan op de hoogte stellen.
4 De leeftijd van de auto is van belang. De leeftijd van de auto bepaalt in zekere mate wat u van de auto mag verwachten. Van een auto die drie jaar oud is, mag men verwachten dat die technisch in een betere staat verkeert dan een auto die veel ouder is. Gebreken die samenhangen met de ouderdom van de auto komen al snel voor rekening van de koper en zijn dus minder snel een verborgen gebrek.

Conclusie u hoeft de auto niet terug te nemen