Registreert parkeerpolitie waar een overtreder woont?

In dit specifieke geval: parkeren bij een woonflat is volgens borden alleen toegestaan voor bewoners/bezoekers én in de vakken.
Tientallen mensen die een nabijgelegen school bezoeken parkeren in de vakken en krijgen nooit een parkeerboete.
Een bewoner die -hierdoor- noodgedwongen buiten de vakken moet parkeren krijgt wel een parkeerboete.
Registreert de parkeerpolitie wel of niet waar een automobilist woont?

4 jaar geleden
in: Auto's
5.6K
LeonardN
4 jaar geleden
https://www.napnieuws.nl/2012/01/18/parkeerborden-buitenveldert-niet-rechtsgeldig/ De parkeerborden die het stadsdeel Amsterdam Zuid deze week in de wijk Buitenveldert heeft laten plaatsen, zijn niet rechtsgeldig. Op de borden staat dat parkeren alleen is toegestaan voor bewoners, maar mensen die in de wijk parkeren maar er niet wonen, kunnen niet worden beboet. De borden zijn slechts bedoeld om parkeerders van buiten de wijk af te schrikken. Maw. De bewoner die naast een vak parkeert zit fout volgens de wet (is beboetbaar).
Iemand die niet in de flat woont of op bezoek is, overtreedt niet de wet.
paulus811
4 jaar geleden
Als ook bezoekers mogen parkeren, hoe wil je dan ooit een controle uitvoeren? De politie kan moeilijk alle huizen langs om bezoeker aan de geparkeerde auto te koppelen.
SentWierda
4 jaar geleden
@paulus811: er zijn meer dan genoeg parkeervakken voor bewoners en bezoekers. Dat is het probleem niet.
Het probleem is alle vrije parkeervakken 's morgens worden bezet door scholieren/docenten van de tegenoverliggende school - en dat zijn er in totaal meer dan 15,000. Daarom heeft de gemeente ook borden aangebracht en wordt incidenteel door de school gesurveilleerd: degenen die naar de school moeten wordt niet toegestaan in de vakken te parkeren.
LeonardN
4 jaar geleden
1. De bordjes die jij beschrijft hebben geen juridische waarde.
2. Zelfs als ze dat hadden is het bijna onmogelijk om aan te tonen dat iemand er niet mag staan. Je weet nooit of die persoon niet op bezoek was. Wat je nu doet is aangeven wat het probleem is. Wij hebben hopelijk voldoende uitgelegd dat op deze wijze het probleem niet aan te pakken is, of aangepakt kan worden.
Je zal als buurt meer met de school moeten overleggen, of degene die over de parkeerplaats gaat moeten vragen of ze een ander systeem toe willen passen.
Iets met bewonerspassen of hekjes met een algemene sleutel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wauw, een school met 15.000 mensen....
Dat is enorm.
SentWierda
4 jaar geleden
@LeonardN: geen juridische waarde? Parkeren buiten de vakken levert steevast een bekeuring op... En het bepalen van bewoner/bezoeker kan eenvoudig zijn: leg achter de voorruit een briefje met het huisnummer waar men woont of op bezoek is. Zo moeilijk is dat niet. En de controle is erg eenvoudig uit te voeren - even aanbellen; en als niemand aanwezig ie, dan brengen de buren wel uitkomst,
@Simonsdochter: die 15.000 is aan de lage kant. Het is eerder 17.000 of 18.000. Van wie meer dan 10.000 met het openbaar vervoer en ook vele duizenden op fiets of scooter.
LeonardN
4 jaar geleden
Parkeren buiten de vakken levert steevast een bekeuring op Ja, dat is al meermaals uitgelegd, dat heeft wel juridische waarde maar dat daar bordjes van staan heb je niet gezegd.
Het enige bordje wat je beschrijft is er een waar enkel op staat dat bewoners/bezoekers mogen parkeren. "met het huisnummer waar men woont of op bezoek is. Zo moeilijk is dat niet."
Ik ga bij mijn moeder op bezoek, in die flat, en we besluiten na een half uur dat we gaan wandelen in de buurt.....
Dat soort extra maatregelen (die dan allemaal wettelijk bepaald moeten zijn) zijn juist supermoeilijk en lastig te controleren.
Ook geeft dat weer extra problemen voor de echte bewoners/bezoekers die dan weer een boete kunnen krijgen als ze zo'n papiertje vergeten. "en als niemand aanwezig ie, dan brengen de buren wel uitkomst,"
Ja want die zitten 1.de hele dag 2.thuis 3.bij te houden 4.voor alle buren wie er met een auto op bezoek komt?!
SentWierda
4 jaar geleden
@LeonardN: bij mijn vraag staat vermeld dat er twee borden zijn: alleen voor bewoners/bezoekers én alleen in de vakken. De borden komen op mij over als gelijkwaardig. Toch wordt voor 'vakken' altijd bekeurd en voor 'bewoners/bezoekers' nooit. Volgens mij een discrepantie. Een discrepantie waarvoor in de antwoorden geen afdoende verklaring is gegeven
LeonardN
4 jaar geleden
Een discrepantie waarvoor in de antwoorden geen afdoende verklaring is gegeven
Dat komt omdat je de vraag dan niet goed stelt. Je vraag is dus: "Waarom wordt op het bordje "alleen toegestaan in de vakken" wel bekeurd, en op alleen parkeren voor bewoners/bezoekers niet?" Op jouw vraag hoeft alleen "Nee dat doet de parkeerpolitie niet" geantwoord te worden. Misschien wordt het duidelijker als op de door mij gestelde vraag antwoord komt. Hoewel deze nog opener van aard is.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/669928/parkeeronderborden-voldoen-rechtsgeldig/
paulus811
4 jaar geleden
Ik kan me overigens het probleem wel levendig voorstellen en zou er knettergek van worden. Als ik daar zou wonen zou ik de gemeente vragen er een vergunningengebied van te maken, met een kaart voor bezoekers die achter de voorruit kan worden gelegd. Probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inderdaad vergunninghouders, jeetje wat zal er tijdens vakanties een rust in het gebied zijn.
Echt een enorme school.

Antwoorden (2)

Doorgaans wordt daar niet naar gekeken. Alleen bij klachten (van bewoners) kan de parkeerpolitie opdracht krijgen om de adressen na te trekken die bij aangetroffen auto's horen.
jc54
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Alleen bij klachten (van bewoners) kan de parkeerpolitie opdracht krijgen om de adressen na te trekken die bij aangetroffen auto's horen.
En dan?? Stel dat de eigenaar van de auto daar niet woont? Dan weet de politie nog niets.
Was deze op bezoek?
Had deze de auto uitgeleend aan een bewoner van die flat? Daarnaast is het geen overtreding van de wet. Dus waarom zou de politie überhaupt iets natrekken?
Buiten de vakken parkeren betekent dus een boete. Dat geldt voor iedereen die buiten de vakken parkeert.
Degenen die de school bezoeken zijn bezoekers. Er staat niet op het bord dat het alleen geldt voor bezoekers van een bewoner, neem ik aan.
Ik begrijp jouw frustratie, maar buiten de vakken parkeren geeft een kans op een boete, zelfs met een kaart achter de voorruit wasrop staat dat de kentekenhouder bewoner van bv de flat is.
De parkeerpolitie controleert geen woonadres.
Als het een gewoon wit bordje is met de tekst in zwarte letters, dan gaat het om een niet-rechtsgeldig verkeersbord dat niet is opgenomen in het RVV-reglement. Dus geen wettelijke mogelijkheid om handhaven af te dwingen.
Deze borden hebben alleen als doel een beroep te doen op ieders fatsoen.
Toegevoegd op 06 oktober 2019 17:16: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
@JoanDArc: Op het bord staat duidelijk dat parkeren uitsluitend is toegestaan voor bewoners/bezoekers van de woonflat (de naam van de flat is vermeld).
Degenen die de school bezoeken zijn geen bezoekers van de woonflat. Daarom zijn er zo nu en dan surveillanten van de school die scholieren/docenten bij de woonflat wegsturen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Sentwierda, je vraag is beantwoord zoals deze is gesteld.
Ook bij deze daarna gegeven extra info die je nu geeft, blijft het een bord dat niet is opgenomen in het RVV. Een niet-rechtsgeldig verkeersbord
SentWierda
4 jaar geleden
Sinds wanneer is een zogenoemd 'onderbord' niet rechtsgeldig? Er zijn vele duizenden onderborden die wel degelijk te allen tijde rechtsgeldig zijn. Om een voor beeld te noemen: verkeerbord: eenrichtingsweg (verboden in te rijden; C2 genoemd) - met onderbord: uitgezonderd fietsers.
Als een onderbord is aangebracht door een gemeentemedewerker (zoals in het door mij genoemde geval), zou dat dan niet rechtsgeldig zijn?
Een onderbord is een zogenoemd verkeersteken. En voor een verkeersteken geldt: u bent verplicht verkeerstekens op te volgen. Zo staat het in de leerboeken voor een rijexamen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste SentWierda, dit antwoord klopt mijn inziens. Maar ik begrijp ook de frustratie.
Vraag het eens aan de wijkagent, belletje gemeente etc. Misschien kunnen er vergunninghouders(vakken) gereserveerd worden. Natuurlijk kost dit geld en kan dat alleen voor bewoners. Neemt wel frustratie weg.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SentWierda,De benaming onderbord komt in de vraag niet voor, je spreekt alleen over borden (en dan nóg, niet alle borden aangebracht door de gemeente zijn rechtsgeldig op grond van het RVV als zij niet voorkomen in de bijlage 1 van het RVV 1990)Een onderbord geldt als aanvulling op een waarschuwing-, informatie-, verbod of gebodsborden. Het beschrijft of verduidelijkt een uitzondering of juist een toepassing van een bijbehorend verkeersbord.https://wetten.overheid.nl/BWBR0009104/2017-07-01#HoofdstukIII_Artikel
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=23327
Hoe het ook zei: de parkeerpolitie/politie controleert geen adressen via kentekens e.d. van voertuigen die binnen gemarkeerde vakken staan. Zelfs niet als een voertuig buiten de vakken geparkeerd staat zolang het voertuig de doorstroming van het overige wegverkeer niet hindert. Dan kan een boete uitgeschreven worden of wordt het voertuig weggesleept.Ik kan niet het antwoord geven dat je wenst. Van mijn kant einde discussie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@JoanDArc,
Zelfs als de weg wordt afgesloten door een voertuig, treedt de politie niet altijd op.
Die hebben, denk ik, andere prioriteiten.
Meegemaakt: Geparkeerde auto op kruis openbare weg (overige vakken vergunninghouders en dat had deze auto ook niet). Kruis staat daar niet voor de lol: Auto's van medewerkers school verlaten zo door een hek de parkeerplaats om op de openbare weg te komen. Kortom, wij konden de school niet verlaten. Belletje politie: Zij vragen om kenteken. Wij kregen adres van bezitter voertuig. Zo konden wij het oplossen ;-). Hierdoor kon een collega oa haar afspraak bij de verloskundige afzeggen. Hebben er maar om gelachen. En nee, bestuurder kreeg geen boete en werd niet weggesleept.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Simonsdochter, dan is deze agent behoorlijk zijn bevoegdheden te buiten gegaan. Het opvragen van de eigenaar via kenteken is in theorie niet mogelijk.
Een politieagent is alleen bevoegd als noodzakelijke handhaving het doel is. Let op de toevoeging "noodzakelijk". Voor andere doeleinden mag dat absoluut niet en dan ook nog het adres aan derden verstrekken kan een reden voor de korpsleiding zijn om deze agent met vervroegd pensioen te sturen, als je begrijpt wat ik bedoel.
In mijn antwoord schrijf ik: kán bekeuring worden gegeven en kán worden weggesleept. Niet dat het altijd gebeurt.
Als er geen sanctie plaatsvindt, dus geen handhaving, is ook een politieagent niet bevoegd de eigenaar van het kenteken op te vragen.