Als er 1 weg voor linksaf is, en je komt dan uit op een tweebaans weg, dan moet je toch automatisch op de rechter komen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
7.1K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap niet wat je probleem is. Bedoel je dat je op de baan voor de tegenliggers terecht dreigt te komen, of heb je het over een weg met twee rijbanen in dezelfde richting? Graag een tekening of een herkenbare foto van Google Maps of zo.

Het beste antwoord

In principe ben je in Nederland verplicht om op de rechterbaan te rijden als dit mogelijk is. Als je dus gewoon rechtdoor wilt moet je inderdaad uitkomen op de rechter rijbaan. Als je echter niet lang daarna linksaf wilt, of mensen wilt inhalen dit niet ver voor je rijden op de rechterbaan dan mag je ook direct op de linkerbaan gaan rijden.

Als je dit vraagt ivm afrijden let dan op wat examinator zegt. Zegt ie enkel: hier linksaf. dan ga je links en ga je op de rechterrijstrook rijden. Zegt ie hier linksaf en dan weer linksaf. Dan ga je direct op de linker rijden, anders maak je het jezelf extra moeilijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee, in principe hoeft dit niet altijd.. omdat je op de rechterbaan. voortijdig rechtsaf kan slaan. denk aan een industrieterrein etc.. etc..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt eraan in welk land je verkeert.... in Engeland bijv. lijkt het mij niet verstandig op de rechterbaan terecht te komen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het hier over Den Bosch, Nederland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hey ook een bosschebol?!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja haha
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik oook :D
Niet persé, het is mogelijk dat de linkerbaan van een weg eerst met een slinger en een viaduct vervolgens op de linkerbaan van een andere weg invoegt. Dit is echter natuurlijk niet de meest efficiente wijze, dus het zal niet vaak voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je links-af slaat naar een tweebaans weg dan zul je ook twee rijstroken hebben met voorsorteren. (In verre weg de meeste gevallen tenminste) Dit geeft bij filevorming enige duidelijkheid. Maar onthoudt hierbij wel dat je de tegengestelde rijrichtingen niet mag blokkeren...

Wanneer dit bijvoorbeeld op de afslag A50-A12 (A50 'eindje verder' richting Apeldoorn gebeurd) zul je, wanneer je hier op de linker baan rijd bijna genoodzaakt zijn om op de A12 te kiezen voor de middelste rijbaan. Dus hou hier in de spits rekening mee...

Dit is echter één van de weinige situaties in Nederland, waar Rijkswaterstaat hiervoor heeft gekozen met het oog op de doorstroming van het verkeer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hierbij gaat het om een weg binnen de bebouwde kom.
Dat hangt van de weg af, als er geen ander verkeer op de weg kan rijden als jij daar op aan komt dan is het inderdaad de bedoeling dat je bocht neemt op zo een manier dat je rechts uitkomt. Het kan echter ook wel is zo zijn dat er verkeer op de rechterbaan rijdt en dat jou rijbaan erbij komt, dan is het uiteraard niet de bedoeling dat je rechts uitkomt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet.

Je zal zelf moeten kijken waar je uitkomt.
Veelal worden op kruisingen waar de situatie onoverzichtelijk lijkt te worden, hulp lijnen op de straat getekend, eventueel met pijlen waar je uiteindelijk naar toe moet.

Er ontbreekt een tekening, dat zou een deel kunnen verduidelijken.