Wat is ongeveer het percentage mensen die in 1x slagen voor hun rijbewijs?

We hebben hier op het werk momenteel een levendige discussie over dit thema. Ik had het er met een collega over dat ik een keer gezakt was. Hij keek me lachend aan en zei dat ik de eerste persoon ooit was die hij sprak die eens gezakt was. Een kleine steekproef onder de aanwezigen wees uit dat het ongeveer 50-50 was in het bedrijf.

Nu ken ik verhalen over dat maar een bepaald percentage van de deelnemers mag slagen (wat dan wel zou kunnen verklaren waarom ik de eerste keer, toen ik echt goed reed ben gezakt terwijl ik de 2e keer toen ik echt ontzettend slecht reed geslaagd ben), klopt dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
16.3K

Het beste antwoord

het zit landelijk gezien altijd tussen de 40 en 45 procent
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt. Eén van mijn collega's die het ook niet los kon laten heeft het op Wiki gevonden.
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijexamen

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat het puur per examinator afhankelijk is. De ene is makkelijk en de andere die naait je gewoon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gemiddelde schommeld al zolang het CBR bestaat tussen de 30 en 40 procent...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is juist dat een bepaald minimaal percentage MOET slagen - anders vindt het CBR dat je geen goede rijschool bent. Een totaal achterlijke redenering - want 't ENIGE wat mag gelden is of 't verstandig is de kandidaat geschikt is voor 't rijbewijs.
Met deze totaal verkeerde opstelling van 't CBR komen er dus een aantal mensen op de weg die helemaal (nog) niet geschikt zijn voor een rijbewijs.

Als ik me niet vergis ziet 't CBR graag een minimum slagingspercentage van rond de 65%. Dat vind ik een totaal verkeerd signaal.

Toegevoegd op 22-04-2009 10:16:51
Edit:

Qua percentage wat werkelijk slaagt zit StarBless er toch wel dichterbij. Volgens deze site is 't iets meer dan 45%:
http://www.cbr.nl/10666.pp

(Toch kan ik me herinneren dat 't CBR altijd kritiek had op rijscholen die niet iets van 60/65% haalden. Misschien kan ik nog een bron vinden.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is in welke mate jijzelf objectief kan beoordelen of je slecht heb gereden. Door ervaring kan de examinator dit bepalen. Daarbij speelt de algemene indruk (zekerheid in het rijgedrag) een belangrijke rol.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kun je nooit... Als je zakt, is de examinator een lφl, niet jijzelf ;-)
Als je dan zelf een jaartje gereden hebt, snap je dat het wellicht toch iets anders heeft gelegen...
Ik geloof dat het landelijk rond de 40% ligt. Je kan op de site ook kijken naar slagingspercentages naar rijschool.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zal verschillen per rij examinator.
Ik vond zelf dat ik niet heel goed aan het rijden was.. maar ik heb het wel gehaald.
Het ligt toch aan je zelfbeeld, de rij examinator en het verkeer die dag.

Bij de rijschool waar ik les had heb ik 26 lessen gehad en het percentage dat zou slagen was 85% van de 100. (De éérste keer).

Algemeen, (dus het CBR) weet ik niet. Zal in iedergeval wel wat lager liggen.