mag je oefenen rijden met auto van jouw ouders terwijl je nog zonder rijbewijs bent?

Mag je rijden met auto van jouw ouder terwijl je nog geen rijbewijs hebt maar jouw ouder al langer dan 25 jaar. Mag hij jou dan wel oefenen. In andere landen van EU mag dat wel maar dan moet je een aanwijzing op de auto plakken letter L. Is dat ook in Nederland zo?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
12.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Niet op de openbare weg.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@tpaula, In Nederland mag niemand rijles geven die niet in het bezit is van de instructeurspas, sowieso niet in een auto zonder dubbele bediening. Rijles krijgen door een bevoegde instructeur in een lesauto pas vanaf 16,5 jaar.
Je mag in Nederland geen auto besturen als je niet in het bezit bent van een geldig rijbewijs, ook niet op eigen terrein.
Om het bij eventuele schade nog maar niet te hebben.
https://www.derkinderen.com/nieuws/23387/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=36898
TurfGraver
5 jaar geleden
Zolang eigen terrein afgesloten is.
https://www.vraaghetdepolitie.nl/verkeer/overig-verkeer/mag-ik-op-eigen-terrein-zonder-rijbewijs-op-een-quad-of-motor-rijden.html
TurfGraver
5 jaar geleden
Lekker duidelijk allemaal.....

Antwoorden (1)

Nee je mag niet rijden in een auto die niet is uitgerst met een dubbele bediening dus je ouders mogen je geen les geven.
Op een eigen terrein mag dat wel maar niet op de openbare weg
Toegevoegd op 08 april 2019 14:06: tekst
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Ook niet op eigen terrein, bijvoorbeeld een groot boerenerf?
ronron1212
5 jaar geleden
Op een eigen terrein mag dat wel maar niet op de openbare weg
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ plus @ronron, kleine aanvulling. Behalve de vereiste dubbele bediening, mag niemand rijles geven op de openbare weg.
In Nederland mag je alleen rijles geven als je bevoegd rij-instructeur bent. Degene die rijles geeft moet ook nog in het bezit zijn van de Instructeurspas.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni en @ronron:
Artikel 107 Wegenverkeerswet 1994
Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.
Artikel 110 van de Wegenverkeerswet 1994.
Motorrijtuigen mogen slechts worden bestuurd door personen die een bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde minimumleeftijd hebben bereikt.
Artikel 110 heeft geen beperking tot weg of terrein. Het is dus overal verboden een auto te besturen zonder in het bezit te zijn van het vereiste rijbewijs.
Volgens de Wegenverkeerswet 1994 moet je dus minimaal 18 jaar zijn om een auto te besturen, ook op privéterreinen. Vanaf 17 jaar mag, MITS.....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=36898
De antwoorden die zeggen dat het wel mag, zijn voor zover ik merk, alleen van beantwoorders van GoeieVraag die allemaal elkaars antwoorden overnemen.