Moet je de airco vijf minuten voordat je op je bestemming bent al uitzetten?

Bij mijn vorige auto stond in de gebruiksaanwijzing dat ik de airco vijf minuten voordat ik de bestemming zou bereiken al uit moest zetten. Bij mijn huidige auto wordt dat niet genoemd.

Is het bij mijn huidige auto ook verstanding, de airco al een paar minuten voor het einde van de rit uit te zetten? Zo ja, waarom?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Auto's
4.7K

Het beste antwoord

Dat is nog steeds beter. Door de koude in de leidingen condenseert het vocht en dat verdampt de laatste 5 minuten. Ik vind het zelf alleen heel erg onhandig en denk hier nooit aan. En als het ontzettend warm is (30 graden), dan laat je het ook wel uit je hoofd om dit te doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gaat overigens vooral om dat de verdamper - dat is een radiator in het dashboard - wat het water aantrekt en deze naar buiten op de grond afvoert eerder drogen. Deze zorgt ook voor het plasje onder je auto als je een tijd hebt gereden in de hitte.

Ook een voordeel dat er minder snel schimmelvorming op de verdamper zal vormen, en ook een minder muffe lucht in de auto zal hangen. Omdat er altijd snel schimmelvorming optreed zullen ze bij een onderhoudsbeurt er ook anti-schimmel spray in spuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik kan alleen een economische en een gezondheidsreden bedenken.

Waarom zou je nog 5 minuten extra kou moeten maken, met 5 minuten ben je er, dus van de kou die de laatste 30sec gemaakt is, zal je geen vreugde meer van hebben.

Bovendien is het voor je gezondheid beter om langzaam weer te wennen aan de temperatuur die je in zal gaan. Anders is de klap van kou naar warm te groot.

Bovendien weet je dan ook zeker dat de airco uit is, voordat je opnieuw de auto start. Dat kost je minder accu. En waarschijnlijk ook uitlaatgassen.