Blijkbaar zijn de elektrische wagens al ouder dan de meesten denken. Al van 1899 om eerlijk te zijn. Maar deze types waren meer afhankelijk van een grote batterij waardoor ze zwaarder worden en dus ook minder vlot rijden. Ook konden deze wagens vaak niet heel ver rijden waardoor ze minder interessant waren. Dus was een gewone wagen interessanter.
De modernere soort elektrische wagens hebben nog steeds een beetje dezelfde problemen en daarmee waren rond 2010 de 80 km per uur haalbaar en 80 km ver rijden voor ze weer opgeladen moesten worden.
Tesla maakte in 2014 zijn patenten op elektrische principes voor wagens pas vrij voor iedereen om te gebruiken. Pas van toen konden verschillende andere fabrikanten zelf ook gaan inzetten op elektrische wagens.
Een van de 'voor of nadelen' van de economie is dat als er iets speciaal gemaakt moet worden dat niet veel afzet heeft, dat het duur is.
( ja er is ook vraag en aanbod die het omgekeerde zou realiseren maar als je winst moet maken uit een bepaalde machine die een wagen maakt of je kan dezelfde machine ook gebruiken voor andere types, dan komt het goedkoper uit als er meer gemaakt worden van iets.)
De batterij van zo'n wagen is ook erg duur. Ongeveer een derde van de totale prijs.
Aangezien nu bijna alle fabrikanten een eigen elektrische wagen hebben, ga ik toch voorzien dat de prijzen wat meer haalbaarder zullen worden in de toekomst.
Bepaalde instanties en sites gokken dat dit rond 2022 zal gebeuren. Tot dan zouden ze dus nog duurder blijven dan verbrandingsmotorwagens. Na dat jaar zouden ze zakken in aankoopprijs.
Dit wel onder enkele voorwaarden.
De batterij is heel duur. Deze zakte al veel in prijs de afgelopen jaren maar de daling moet wel deze trent blijven volgen om de voorspelling realiteit te maken.
Duurdere olie
De prijs van een kWh moet ook veranderen.