Waarom worden rijstroken afgesloten?

Dan rij ik op de snelweg, maar zie ik een prachtige linker baan, helemaal leeg, maar er staat een rode X boven. Wat heeft dit voor nut? De baan was helemaal leeg, ik had zo door kunnen rijden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
4.2K
ronron1212
5 jaar geleden
Je mag niet op een linkerbaan rijden als je niet inhaalt. Maar het zal wel een driebaansweg of meerdere banen snelweg zijn daar worden vaak de linker stroken afgesloten als het rustig is op de weg.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het was wel druk, en dan nog, waarom doen ze die banen dicht?
Utrecht
5 jaar geleden
De linkerbaan is een spitsstrook: deze is minder breed dan een normale rijbaan. Daarom gaat deze alleen open als het echt druk is en gaat de max. snelheid ook naar beneden (naar 100km/u). Dus óf 120/130 mogen rijden op 2 rijbanen of 100 op drie.
TurfGraver
5 jaar geleden
Zodat snelheid niet omlaag hoeft en jij kan doorrijden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het juiste antwoord op de vraag is inderdaad dat deze derde, smallere, strook bedoeld is voor wanneer het druk is en de snelheid dan naar beneden wordt bijgesteld. 120 met twee banen en 100 met drie banen. De vraag achter jouw vraag heb ik ook, waarom maken we die derde strook niet net zo breed als de andere twee en gewoon altijd open?
TurfGraver
5 jaar geleden
Omdat het goedkoper is.
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegbeheer/spitsstroken
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beter laten ze die open en een snelheidslimiet. Dat rijd lekker door.
Computoon
5 jaar geleden
De verkeersveiligheid wordt minder met een spitsstrook. Als nu iemand een klapband krijgt, is er geen vluchtstrook als de spitsstrook open is. Dan.is maar te hopen dat de wegbeheerder het vlug ziet en de rijstrook afkruist.
TurfGraver
5 jaar geleden
Als er minder verkeer is zal hoger snelheid helpen met doorstroming, niet dat auto's op verschillende rijbanen rijden.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
@computoon
Dat geldt niet altijd. De A12 tussen Arnhem en Utrecht bijvoorbeeld, heeft een spitsstrook links en de vluchtstrook is dan nog steeds beschikbaar.

Antwoorden (2)

Als een rijstrook is afgekruist en je berijdt 'm toch kun je een boete krijgen van eur 230.- + administratiekosten.

Het is mogelijk dat men vergeten is een rood kruis weg te halen maar dan mag je er nog steeds niet op rijden.
Rode kruizen worden ook gebruikt als er verderop aan de weg wordt gewerkt. Of wanneer er verderop een ongeval is gebeurd of om.de een of andere reden een voertuig op de rijstrook stil staat, het asfalt recent vernieuwd is, enz. Niet altijd is voor de weggebruiker de reden van het kruis te zien.
Of het is een spitsstrook. Zoals de naam al zegt: die zijn alleen open in de spits. Daarbuiten zijn het gewone vluchtstroken die alleen gebruikt mogen worden in noodgevallen. En ook gebruikt worden door hulpverleningsvoertuigen.
Toegevoegd op 25 februari 2019 21:30: tekst
Computoon
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Van een drie- of vierbaansweg wordt de linkerrijstrook ook wel afgesloten als het heel rustig is op de weg. In de nacht bijvoorbeeld. Dat is veiliger.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nog een toevoeging aan het lijstje... vanochtend was het mistig. De spitsstrook gaat dan niet open: Rijkswaterstaat kan dan met de camera's niet ver genoeg kijken of de strook vrij is en daarmee dus niet de veiligheid waarborgen. Dus wordt 'ie afgekruist.
Dit is een spitsstrook die gesloten is, deze gaan open op bepaalde tijden dat het erg druk is, soals ochtend middag en avondspits. Soms zijn ze op zaterdag de hele dag open. Ze kunnen ook gesloten worden als er een ongeluk is gebeurt of als er werkzaamheden plaatsvinden.
De boete loopt op tot 230 euro maar ik heb wel eens ergens gelezen dat ze soms ook hoger uit kunnen komen, ligt aan de ernst van de situatie als jij bijvoorbeeld doorrijd terwijl er mensen (hulpverleners/slachtoffers) staan.
Of als dit al meerdere keren is gebeurt, dan kan het zijn dat je een veel hogere boeten krijgt
Toegevoegd op 28 februari 2019 11:22: tekst