In NL rijbewijs ingevorderd, strafblad, mogelijk rijbewijs halen in Duitsland?

Hoi,

Ik ben in NL mijn rijbewijs kwijtgeraakt wegens alcoholmisbruik. Ben ook veroordeeld, taakstraf (heb waarschijnlijk een strafblad).
Kan ik nu in Duitsland opnieuw een rijbewijs gaan halen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
5.7K
LeonardN
5 jaar geleden
De vraag is niet of het helpt. De vraag is, of het kan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+Zelfs al zou het lukken, het is volkomen zinloos. Die conclusie is zeker waardevol in het antwoord.
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN, dat is een theoretisch antwoord - maar vraagsteller heeft geen theoretische wens, maar een praktische; hij wil autorijden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Gelukkig zijn binnen de EU duidelijke afspraken gemaakt, zodat je de wet niet kunt omzeilen.
Zou me wat zijn.
LeonardN
5 jaar geleden
@PJJMulder Zou je naar die afspraken kunnen verwijzen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@PietSwinkels, als het u lukt via allerlei trucks in Duitsland een rijbewijs te bemachtigen en de weg op gaat maakt u zich schuldig aan een nieuwe ernstige overtreding/misdrijf. Als recidive zal de straf niet misselijk zijn. Dat u een strafblad hebt, weet u zelf maar al te goed.
LeonardN
5 jaar geleden
Welke overtreding en welke weg? De Duitse of de Nederlandse?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Alle eu wegen. Dat hij het in zijn hoofd haalt om nog een rijbewijs te willen halen. Ik steun dat op geen enkele manier. Meneer Swinkels woont waarschijnlijk in het zuiden van het land. Dadelijk ben ik nog de Sjaak door zo iemand. Ik ga ook niet iemand adviseren of stimuleren om Nederland te ontvluchten om straf te ontlopen. Dit valt voor mij in dezelfde categorie. Dat hij maar fijn met de benenwagen gaat. Ik kan me echt opwinden om zo iemand. Dan oordeel ik wel.
LeonardN
5 jaar geleden
"Alle eu wegen". Waaruit blijkt dat dan? Ik steun dat op geen enkele manier. Ik ook niet per se. Maar ik denk toch dat die mogelijkheid bestaat, ik weet het niet 100% zeker. Ik zie nog niet zo goed zoals jullie dat blijkbaar zien waarom het niet zou kunnen of zou mogen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik denk dat dit voor zich spreekt ?????
Reddie
3 jaar geleden
Dat helpt niet.
Je kunt net zo goed zonder rijbewijs gaan rijden.
Wat je ook doet, als je in Nederland staande wordt gehouden kan de politie nog steeds zien dat je rijbewijs is ingevorderd.
En dus ben je nog steeds heel erg de pineut.
LeonardN
3 jaar geleden
@Reddie Wie heeft het over rijden in Nederland?
Ik kan me voorstellen dat dat niet mogelijk is, maar zolang de vrager in Duitsland/rest EU (of er buiten) blijft rijden lijkt me dat dit mogelijk is.

Antwoorden (3)

Nee.
Je rijbewijs moet worden afgegeven door de gemeente waar je inwoner van bent. Onafhankelijk van waar je rijles en rijexamen hebt gedaan.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En als ik in Duitsland ga wonen?
tinus1969
5 jaar geleden
Vanwaar de min?
LeonardN
5 jaar geleden
Niet van mij. Maar je ziet een belangrijke over het hoofd. Wat als de vrager in een Duitse gemeente gaat wonen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb de min niet geplaatst!
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN. zag ik dat '; over het hoofd'? Verhuizen naar Duitsland is voor de meeste mensen geen triviale zaak, dus dat ik die optie niet meteen noem vind ik geen omissie. Overigens; lost verhuizen dit op? Er bestaat zoiets als een Schengen Informatie Systeem, en @PietSwinkels heeft een strafblad. En Duitsland heeft een puntenrijbewijs (het beruchte 'Flensburg') dus hij moet wel voortaan nuchter blijven.
LeonardN
5 jaar geleden
zag ik dat over het hoofd'?
Ja, jij zegt NEE, ik zie een mogelijkheid tot ja. Het was het eerste waar ik in dacht, dus in mijn ogen zeker. dus dat ik die optie niet meteen noem vind ik geen omissie.
Het is een tekortkoming in je antwoord, je vraagt waarom de min gegeven is, welnu hier een mogelijk antwoord. Verhuizen naar Duitsland is voor de meeste mensen geen triviale zaak
Ik zie de vraag vooral theoretisch. De vrager hoeft de mogelijkheid niet te benutten, maar het maakt jouw NEE onwaar. lost verhuizen dit op?
Geen idee, dat is in mijn ogen de crux van de vraag die jij niet beantwoordt (in mijn ogen).
Computoon geeft dit als mogelijkheid. Ik zie graag een aanval op zijn antwoord als je die kan formuleren. We zouden de vraag beter herschrijven als: Als je rijbewijs ingenomen wordt in een EU-land kan je je dan in een ander EU-land inschrijven en daar je rijbewijs halen?
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN, je begraaft je weer eens in theoretische bespiegelingen. Mijn streven is, om een antwoord te geven waar de vraagsteller wat aan heeft - dus dat praktisch bruikbaar is. Gezien de simpele aard van de oorspronkelijke vraag vond ik het niet voor de hand liggen iom er van uit te gaan dat @PietSwinkels naar Duitsland kon/wilde verhuizen. Dat dat een optie is, bleek pas later.
LeonardN
5 jaar geleden
Kijk jij vraagt waarom je een min krijgt. Ik probeer dat uit te leggen. Ik kijk altijd zo theoretisch mogelijk naar een vraag. Maar goed, de vrager vraagt je expliciet: "En als ik in Duitsland ga wonen?" Wat is dan de uitkomst? Kan nog steeds een Nee zijn wellicht. Ook ondertussen een min gegeven.
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN; 'Ik kijk altijd zo theoretisch mogelijk naar een vraag.'
Ja en dat is niet altijd productief. Veel vraagstellers zijn niet geïnteresseerd in de theorie maar in de praktijk. Ik moet bij jou soms denken aan die grap van die vrouw die aan een autist vraagt of hij het zout even kan doorgeven. "Ja, dat kan ik," is het antwoord.
LeonardN
5 jaar geleden
Het gaat er mij om dat jij snapt waarom sommigen (waaronder ik) dit antwoord minwaardig vinden.
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN, ik snap het wel - maar ik vind het een slechte reden, die niet bijdraagt aan praktisch bruikbare antwoorden.
LeonardN
5 jaar geleden
In Duitsland gaan wonen en zelfs daar gaan leven en rijden lijkt me een behoorlijk praktische oplossing van het probleem. Waar lopen we tegenaan? Computoon zegt dat het kan na een half jaar, JoanDArc dat je problemen zou krijgen om het te bemachtigen. Dat zijn in mijn ogen nu de antwoorden waar het om draait. Alleen spreken ze elkaar tegen. Welke is het volgens jou?
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN ik vind verhuizen naar een ander land, met alle consequenties van dien (werk? gezin? school kinderen?) een nogal drastische stap. In veel gevallen niet erg praktisch en iig niet simpel -behalve mss als je in de Nieuwstraat te Kerkrade woont :-) Daarom ook, dat de eerste reactie logisch is, om er van uit te gaan dat de vraagsteller blijft wonen waar hij woont.
LeonardN
5 jaar geleden
Omdat jij het niet praktisch vindt, wordt het antwoord geen nee. De mogelijkheid is er of hij is er niet. Of die mogelijkheid er is daar heb ik geen absolute zekerheid over. Ik zou ook graag meer bewijzen zien van de stellingen waarmee anderen hier komen. Ik kan weinig vinden van je eerste gedachtestroom, maar met de inzichten over de vraag nu is je antwoord volledig irrelevant geworden. Zolang we niets kunnen vinden om Computoon's antwoord effectief tegen te spreken lijkt me dat "ja" hier kloppend is (en dan is het wel handig zoals computoon ook doet om de praktische bezwaren van die route aan te stippen). Het antwoord op deze vraag kan niet ja en nee tegelijk zijn. Niet voor mij iig. Ik ben namelijk iemand die "Ja dat kan ik" het beste antwoord vind op de vraag "Kan je mij het zout aangeven?" (Of ik een autist ben weet ik niet).
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN. Je schrijft: "Ik ben namelijk iemand die "Ja dat kan ik" het beste antwoord vind op de vraag "Kan je mij het zout aangeven?" (Of ik een autist ben weet ik niet)."
QED. Soms is het antwoord ja, soms is het de bedoeling dat je het zout aangeeft.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+@tinus1969, dit antwoord is een zgn WAK.: een waarheid als een koe.
Ja, maar daar moet je veel voor over hebben.

Je kunt je rijbewijs alleen aanvragen in het land waar je je gebruikelijke woonplaats hebt. Dat betekent dat je daar ten minste 185 dagen per kalenderjaar doorbrengt om persoonlijke of beroepsredenen.

Dus naar Duitsland verhuizen en na een half jaar daar rijexamen doen en daar een rijbewijs aanvragen, zou een mogelijkheid zijn. Daar mag je vervolgens maximaal 15 jaar in Nederland mee rijden.

Nog beter: blijf hier wonen en kom tot het inzicht dat alcohol en verkeer niet samen gaan.
Toegevoegd op 05 februari 2019 21:25: bron
Computoon
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
In Duitsland is men ook niet kinderachtig m.b.t. alcohol gebruik in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Die mogelijkheid is er via de legale weg in de Eu landen niet voor de vraagsteller. Bij de medische keuring rolt hij door de mand.
LeonardN
5 jaar geleden
Als er al een medische keuring is, en bij die medische keuring al getest wordt op alcohol, dan is het nog maar de vraag of na een half jaar deze de keuring niet haalt.
Een rijontzegging kan worden opgelegd voor het rijden onder invloed van alcohol of drugs. Doorgaans wordt een geldboete opgelegd, en in de zwaardere gevallen ook nog een taakstraf. Dat er bij u sprake is van een zwaar geval (minimaal 1,0 promille of weigering medewerking aan het alcoholonderzoek) blijkt wel uit het feit dat aan u een taakstraf is opgelegd én de rijbevoegdheid is ontnomen. Ontzegging van de rijbevoegdheid bedraagt maximaal vijf jaar, bij recidive maximaal tien jaar.
Zelfs wanneer u het rijbewijs via de rechter terug zou krijgen, kan het daarna toch ongeldig worden verklaard. De zogenoemde recidiveregeling alcohol.
U kunt natuurlijk via allerlei illegale (kr)omwegen proberen een rijbewijs te halen in Duitsland of bv België. Voordat een EU-land een rijbewijs afgeeft wordt men medisch gecontroleerd op drugs- en alcoholmisbruik. Rolt u door de keuring dan zal bij de afgifte van het rijbewijs of bij een controle uw rijbewijs worden ingevorderd en ongeldig worden verklaard op grond van het vertrekken van onjuiste gegevens. Dan zit u pas echt goed in de penarie.
Waarschijnlijk een strafblad? Vraagt u zich af. U hebt zeker een aantal negatieve aantekeningen op uw justitiële documentatie, het vroegere strafblad. Nog waarschijnlijker is dat u een strafblad hebt van hier tot Tokio.
Via de legale weg zult u in een ander Eu-land géén rijbewijs kunnen krijgen. Rijlessen nemen is iets anders.
Toegevoegd op 06 februari 2019 10:31: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een min? Iemand niet op de hoogte van de geldende wetten.
tinus1969
5 jaar geleden
Ik zou niet meteen een min geven, maar verbaas me over sommige aspecten, die ik niet herken uit de praktijk (en die ik dus met bron onderbouwd zou willen zien), zoals: 'Voordat een EU-land een rijbewijs afgeeft wordt men medisch gecontroleerd op drugs- en alcoholmisbruik.' en 'Rolt u door de keuring dan zal bij de afgifte van het rijbewijs of bij een controle uw rijbewijs worden ingevorderd en ongeldig worden verklaard op grond van het vertrekken van onjuiste gegevens.' (wie controleert dat op basis van wat? Schengen Info Systeem?)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/driving-licence/get-driving-licence/index_nl.htm
Hier kan men de controle op drank en drugs lezen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Indien in de link de eerste link wordt aangeklikt, kun je lezen dat het niet mag bij inname.
Dus een + van mij.
LeonardN
5 jaar geleden
@PJJMulder Als je deze link bedoelt https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/driving-licence/driving-licence-recognition-validity/index_nl.htm
Dat gaat over de erkenning van een huidig rijbewijs, niet over het wel of niet opnieuw mogen halen van een rijbewijs, als het ingetrokken is, in een andere lidstaat. Of er een controle is, weet ik niet, maar het is niet uitgesloten dat iemand na verloop van tijd voor zo'n keuring kan slagen. Alcohol is maar beperkt aantoonbaar in bloed. Dus ik weet niet zeker of het zomaar uitgesloten is. Ik heb er nog geen goed bewijs voor.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als vragensteller een rijbewijs haalt in een ander EU-land (als dat al lukt via allerlei trucs en bedriegerijen) terwijl zijn rijbewijs is ingevorderd, en dan ook nog gaat rijden, maakt hij zich schuldig aan een zeer ernstige overtreding/misdrijf. Vragensteller is een recidivist, de straf zal niet misselijk zijn als hij gesnapt wordt. Het is onverantwoord om alleen al te suggereren dat het mogelijk zou zijn.
LeonardN
5 jaar geleden
Als het mogelijk is, is het mogelijk, en zou dat juist zoveel mogelijk verkondigd moeten worden. Als een probleem bekend wordt kan er actie tegen ondernomen worden. Aan de andere kant, als het in zijn geheel niet kan, is er niks aan de hand. Ik zie dus het hele probleem niet. Wat is er onverantwoord aan een suggestie?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik antwoord op de test alcohol- en drugsmisbruik. En het onrechtmatig afgeven van het rijbewijs. In de link staat dat dit inderdaad gebeurt. Hier suggereer ik verder niks mee.
Al zou Swinkels daar gaan wonen en daar zijn rijbewijs halen, dan wordt hij hier aan onderworpen. Als ze dan in Duitsland er achter komen wat in Nederland is gebeurd, heeft Swinkels een probleem.
Suggestie of niet. Deze persoon moedig ik niet aan. Als je deze vraag al stelt met je eigen naam en je veroordeling publiekelijk toont en indirect aangeeft waar je woont, dan interesseert het je niet wat je gedaan hebt, maar wil je alleen je eigen probleem oplossen. Had hij maar eerder moeten bedenken.