Waarom beslaat vaak alleen de voorruit van een auto?

Het is me weleens opgevallen dat 's ochtends vaak alleen de voorruit van mijn auto (Twingo uit '97) beslagen is. Bizar...

EDIT: Het gaat hier om de buitenkant van de ruit na lang te hebben stilgestaan.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

Een autoruit beslaat (en daarna: bevriest) door onderkoeling. Dit kan zijn door langsstromende wind, maar meestal door radiatie (uitstraling) van de warmte. De voorruit staat onder een hoek, waardoor er veel warmte naar boven weg kan stralen.

Je zult zien dat de zijraampjes vaak maar aan 1 kant beslaan/bevriezen, omdat de andere kant meer beschut is. Dit kan zijn door dat het de kant van het huis is, er een struik staat, e.d.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, natuurlijk! Ik had het zelf moeten weten. Ik zal je maar niet vertellen wat ik studeer.... :$

Andere antwoorden (5)

Beginsel van watt...

Dit is een wet in de thermodynamica...
in een ruimte zal de condensatie daar plaatsvinden waar het het koudst is...

Bij jouw twingo is dat de voorruit... vandaar...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar dat is toch niet logisch? Het klopt wat je zegt maar hoe verklaar je dan dat zijn voorruit altijd kouder is dan de andere ruiten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Idd... De fysica van het beslaan is mij bekend. Probleem is waarom vaak alleen de voorruit... :S
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is door de constructie en luchtstromen van die auto.. Een kever had dat ook altijd... Het is gewoon zo...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Het is gewoon zo" is te makkelijk XiniX ;-)
Ik kan alleen bedenken dat hij bv zijn auto in een carpoort heeft staan met zijn voorkant naar de straatkant bv?
Is dat soms zo mh75?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wil je zeggen dat als de auto geparkeerd staat ook de auto alleen op de voorruit beslaat?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik mh75 goed begrijp wel. Hij zegt " .......ochtends vaak alleen de voorruit van mijn auto (Twingo uit ‘97) beslagen is."
dus dat het al zo is als hij zijn auto ingaat. Zo lees ik het tenminste.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Yes... Het gaat om de buitenkant van de ruit en deze heeft dan lang in de buitenlucht op ongeveer 20 meter van het dichtstbijliggende gebouw gestaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de ruit aan de buitenkant beslaat dan geld nog steeds het beginsel van watt, maar ik verzeker je, dit komt zelden voor, maar het kan wel... :-)
Ik denk dat het komt omdat je met je warme adem tegen de ruit blaast. Als er ook mensen achterin de auto zitten beslaan die ruiten vaak ook
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk doordat je er op uitademt en zweet. En omdat onder de voorruit (meestal) de motor zit, die warmte uitstraalt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De voorruit van de auto is relatief groot van oppervlak, waardoor hij sneller zal afkoelen dan een klein ruitje. Komt nog bij, dat de helling van de voorruit anders is(vlakker) dan de andere ruiten, ook dat veroorzaakt meer afkoeling. Juist door deze extra afkoeling onstaat er eerder en vaker condens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oppervlakte is niet relevant. Afkoeling gebeurt per oppervlakte-eenheid. Een twee keer zo grote ruit staat per minuut twee keer zoveel warmte af als een kleine ruit. Maar die grote ruit bevat ook meer warmte. Dus de temperatuurdaling van de grote ruit is gelijk aan die van de kleine ruit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben ik niet mee eens, wel dat de afkoeling van een grote of kleine ruit het zelfde is, want glas is glas. Maar alle materialen van de auto houden langer warmte vast dan glas. Dus is de invloed van deze materialen op een klein ruitje groter dan bij een grote ruit. waardoor de grote ruit sneller warmte zal verliezen Het hellings vlak van een voorruit is ook anders. het dak van de auto zal sneller bevriezen (horizontaal) dan de zijkant(vertikaal) Ook bij een al bevroren ondergrond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Randverschijnselen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vaak zit de lak ook vol met condens, maar daar lig je niet wakker van (en daarom merk je het waarschijnlijk niet eens).
Afkoeling gebeurt voornamelijk door straling. Daardoor is het in een winternacht bij heldere hemel koeler dan bij bewolkte hemel.

De ruit straalt dus warmte af naar de omgeving. Andersom straalt die omgeving warmte af naar de ruit, waardoor de ruit minder snel afkoelt.

Je kunt dit goed zien aan je zijruiten. De linker- en de rechterruiten zijn gelijk. Maar als je je auto zo parkeert dat de linkerruit vlak bij een muur, of een struik, of een andere auto staat, en de rechterruit niet, zal de linkerruit minder koud worden dan de rechterruit.

Beide ruiten stralen evenveel warmte af, maar de linkerruit ontvangt ook warmtestraling van huis, struik of andere auto, en de rechterruit niet.

De voorruit is de ruit die het meest horizontaal staat. Daardoor "kijkt" die ruit naar de vrije hemel, en nauwelijks naar huizen, struiken of andere auto's. De voorruit straalt lekker uit naar de hemel, en ontvangt nul warmtestraling van die hemel.

Dus de voorruit wordt het koudste.