Mag VW Golf rijder deze verlichting aanzetten?

elke avond kom ik ze wel tegen, Golf rijders met de koplampen aan, en die koddige TL buisjes eronder.. kan je hiervoor een boete krijgen? Het lijkt me geen volwaardige mistlampen (wat verboden is als het niet mistig is)

Picture for question
5 jaar geleden
in: Auto's
4.5K
Ritsuka
5 jaar geleden
Die onderste is stadsverlichting, bovenste is reguliere koplampen.

Antwoorden (2)

Dat is officiele VW dagrijverlichting en dus toegestaan.Het zijn geen mistlampen.
paulus811
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Nieuwe auto’s zijn vanaf de fabriek vaak uitgerust met dagrijverlichting (meestal in de vorm van LED-verlichting) die wél in combinatie met dimlicht brandt. Dit is wel toegestaan. Omdat de dagrijverlichting in dit geval tempert wanneer het dimlicht ingeschakeld wordt. Het fungeert dan als stadslicht. Op deze manier wordt aan alle wettelijke eisen voldaan.
Inekez1
5 jaar geleden
Dan zijn het dus 's avonds stadslichten en geen dagrijverlichting.
Het is gewone dagrijverlichting. Bij nieuwe auto's is dit standaard voorzien.
Het is voor de veiligheid, zodat je eerder opvalt voor het andere verkeer. Dan hoef je overdag je dimlichten niet aan te zetten.
Als de motor van de auto aangaat, gaan deze lichten ook vanzelf aan.
Indien de motor uitgaat, gaan deze lampen ook uit.
Elk type auto heeft een eigen vormgeving.
Meestal is het led-verlichting.
Zal er een bron van de ANWB bijdoen.
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/autoverlichting-en-autoruiten/soorten-autoverlichting
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
Dagrijverlichting is ALLEEN voor overdag, bij daglicht. Het hoort automatisch uit te gaan als het dimlicht wordt ingeschakeld (ook overdag, maar zeker 's avonds).
In het donker rijden met dagrijverlichting (met of zonder dimlicht) is niet toegestaan.
bolt77
5 jaar geleden
maar dan is het dubbelop zoals op de foto, dus EN dagrij-verlichting EN de gewone dimlichten.. ja toch?
Inekez1
5 jaar geleden
@Keeswim Overgaan is stadslicht is inderdaad 'dat ze minder fel branden'. Hoe fel dat dan mag zijn, is mij niet duidelijk. Wellicht is er ergens omschreven hoe fel 'stadslicht' maximaal mag zijn. Persoonlijk vind ik dat blauwachtig wit licht veel feller lijkt dan geelachtig wit licht, ook al is het dezelfde lichtsterkte. Blauwig licht werkt - zeker in het donker - veel eerder verblindend. In de huidige regelgeving voor nieuwe auto's is het wel zo dat bij dagrijverlichting óók de achterlichten moeten branden. Voorheen was dat niet zo. Er rijden dus nog veel auto's rond die overdag geen achterlichten hebben. Mensen denken er vaak niet aan dat bij slecht zicht (regen, mist, tunnel, schemering, schaduw in het bos) ze zelf de dimlichten aan moeten zetten.