Het vriendje van je zoon gooit zijn autoportier tegen een andere auto met als gevolg een deuk. Hoe zit dat met de verzekering?

Hoe los je dit probleem op?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik lees de antwoorden en zie dat er minnetjes bijstaan. Waarom?
Wil diegene er aub een motivatie bij schrijven. Dan kan ik er tenminste wat mee!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5.8K

Het beste antwoord

ook in de verzekeringswereld is er lang discussiegeweest tussen verzekeraars van aansprakelijkheid voor gezinnen (AVP) en verzekeraars van de aansprakelijkheid voor auto's (WAM).
over deze situatie is uiteindelijk besloten, dat die in principe betaald moet worden door de autoverzekeraar. de schade is namelijk in principe het gevolg van een handeling die werd uitgevoerd op een moment waarop de auto nog niet veilig buiten het verkeer tot stilstand is gekomen. (dat is pas het geval als iedereen is uitgestapt en de auto in definitieve parkeerstand is achtergelaten.)
dit zou tot de onredelijke situatie leiden, dat de eigenaar van de auto dan gestraft wordt voor B/M verlies, terwijl toch de ouders van het jongetje (als wettelijke vertegenwoordigers) aansprakelijk zouden moeten worden gesteld. toch heeft men er voor gekozen om de aansprakelijkheid van het voertuig zwaarder te laten wegen.
tegelijkertijd is er de praktijk ontstaan, dat de AVP-verzekeraar van het jongetje kan worden aangesproken door de autoverzekeraar voor de schade die hij lijdt aan zijn auto (die loopt immers ook schade op) en de vermogensschade die hij lijdt door het B/M verlies. alle AVP-verzekeraars in Nederland vergoeden deze schadeposten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ouders van vriendje contact op laten nemen met de eigenaar, stop een briefje met contactgegevens onder de ruitenwisser. En nu maar hopen dat die ouders een WA-verzekering hebben...

Toegevoegd na 1 uur:
Je vraagt waar die minnetjes onder onze antwoorden vandaan komen. Dat doen vervelende mensen die niet naar de inhoud kijken, maar naar personen. Niets van aantrekken.
AWM
13 jaar geleden
De aansprakelijkheidsverzekering vand e ouders van het vriendje zijn als eerste aanspreekpunt voor de schade. In principe val je als oppasende ouder onder de verzekering van de ouders van het vriendje. Indien dat niet het geval is, kom je bij de verzekering van jou, omdat jij op het kind moest letten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderling schade regelen met andere auto regelen.
En jij met de ouders van het kind.

De auto is verzekerd niet een persoon.
Als je de auto uitleent blijft ook de verzekering van de auto intact