Wat als ik een bril neem nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald?

Na wat goed nadenken en een ingeplande afspraak bij een opticien ben ik toch wel benieuwd waar ik rekening mee moet houden ivm het rijbewijs. Mijn rijbewijs heb ik sinds Februari dit jaar, en nu wil ik graag een bril omdat ik toch merk dat het op afstand (vooral verkeersborden) allemaal wat wazig is.
Mijn vraag is waar ik precies rekening mee moet houden? Moet ik een instelling informeren hierover? Mag ik tijdens rijden de bril op zonder dat ik problemen krijg als bijv. de politie mijn ID/rijbewijs moet controleren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
3.5K

Antwoorden (1)

Je hoeft niets te doen en niemand te informeren.

Voor je praktijkexamen deed, heb je een Gezondheidsverklaring moeten invullen voor het CBR. Als je toen zou hebben aangegeven dat er zichtproblemen waren, had je in opdracht van het CBR bijvoorbeeld een oogonderzoek moeten laten doen en hieruit had de aantekening "moet bril of contactlenzen dragen" op het rijbewijs kunnen voortvloeien.

Heb je al een rijbewijs zonder aantekening dan komt er die in principe "nooit" op want bij verlenging van het rijbewijs voor dezelfde categorie hoeft geen nieuwe Gezondheidsverklaring te worden ingevuld.

Pas als je 70 plus wordt, worden o.a. de ogen gekeurd voor het rijbewijs verlengd kan worden.
"Ben je 75 jaar of ouder dan moet je bij het aanvragen van een rijbewijs een Gezondheids Verklaring invullen en een medische keuring ondergaan. De keuring is bedoeld om ook ouderen veilig en verantwoord aan het verkeer deel te laten nemen. Soms worden er aan de gezondheidstoestand voorwaarden voor het rijden gesteld, zoals bijvoorbeeld het dragen van een bril of het rijden met automatische versnelling.

Aan de hand van deze Gezondheids Verklaring en de medische keuring wordt bepaald of je rijgeschikt bent. Indien je rijgeschikt bent bevonden wordt het rijbewijs verlengd voor maximaal 5 jaar.

Ook al vervallen alle andere rijbewijs categoriën omdat je niet rijgeschikt bent, je behoudt altijd het AM rijbewijs. Hiermee mag onder andere een brommobiel worden bestuurd."
Toegevoegd op 14 oktober 2018 14:55: tekst
Computoon