Hoeveel vermogen heeft mijn auto nodig om een paarden trailer te trekken?

Goedemorgen, ik ben op zoek naar een nieuwe lease auto. Deze auto moet mijn paard inculief trailer kunnen trekken.
Mijn paard weegt 650 KG

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
3.4K

Antwoorden (1)

Met een eenpaardstrailer en je paard daarin zit je gauw iets boven een ton. Met een motorvermogen van pakweg 1600 cc moet dat wel kunnen, maar er speelt ook wat anders.
Hoeveel mag je auto trekken volgens de goedkeuring? Dan speelt naast het vermogen ook het gewicht van de auto zelf een rol. Met een te lichte auto hou je het spul niet goed op de weg bij een noodstop of zo.
Kijk dus vooral in de papieren die bij de auto zitten. Niet alleeen dat het rijden met een te zware aanhanger (waarin een paard kan staan schudden!) onnodig risico's geeft, ook kan de politie daar een forse boete voor geven. Je kunt zelfs, na een ongeval, problemen krijgen met je verzekering als je meer trekt dan was toegestaan.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, ik begrijp dat de auto een vermogen moet hebben avn 1600 CC maar daarbij is een zwaardere auto beter dan een lichte auto met hetzelfde aantal vermogens. Vanaf hoeveel KG is dit verantwoordelijk?
teusvh
5 jaar geleden
Dat is niet te zeggen. Hangt ook af van hoe het gewicht is verdeeld, hoe hoog de auto opzijn wielen staat, en (heel belangrijk i.v.m.de stabilitiet van de combinatie) de afstand van de achteras tot de trekkogel.
Per autotype wordt bij de toelating door de RVW bepaald wat het maximaal te trekken gewicht is. Dat zul je dus per auto op moeten zoeken in de folder van de dealer.
Monteer alleen een gekeurde trekhaak, en laat op het kentekenbewijs aantekenen dat-ie is gemonteerd. Om aan de veilige kant te blijven zou ik er een nemen die (minimaal) is goedgekeurd voor 1100 kg.
Misschien kan ook de ANWB je wel verder helpen.
https://www.anwb.nl/auto/trekauto/caravantrekker
teusvh
5 jaar geleden
En op deze webpage kun je zien wat per auto het maximale trekgewicht is.
https://www.autozine.nl/overzicht/modellen_techniek.php
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Op deze pagina kun je je kentekens invoeren en kijken wat en of je nog mag laden.
https://masta.nl/combinatie/