Waarom kun je niet met een busje een personenauto opstarten(via startkabel)?

5 jaar geleden
in: Auto's
5.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waarom zou dat niet kunnen?
Is de accu van het busje niet in orde of bijna leeg?
TurfGraver
5 jaar geleden
Zolangbde voltage van de accu's overeenkomt (dus busje geen 24v is).
SimonV
5 jaar geleden
Is het geen kwestie van diesel of benzine?
Gebruik je startkabels die alleen geschikt zijn voor een benzineauto op een diesel, dan loop je de kans dat de kabels te heet worden. Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto.
http://www.autogeschiedenis.nl/auto-tips/startkabels-gebruiken.htm
Erna55
5 jaar geleden
Wanneer het busje een diesel is, is af te raden een normale startkabel te gebruiken.
" Startkabel die alleen geschikt zijn voor een benzine auto zijn namelijk slechts 16 millimeter dik. Startkabels die ook geschikt zijn voor een diesel zijn aanzienlijk dikker, namelijk 25 millimeter.
Gebruik je startkabel die alleen geschikt zijn voor een benzine auto op een diesel, dan loop je de kans dat de kabels te heet worden. Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto."
http://www.autogeschiedenis.nl/auto-tips/startkabels-gebruiken.htm
koraal19
5 jaar geleden
busje is diesel en auto benzine, maar vriend van mij eigenaar van het busje zegt dat ik met busje kan ik mijn auto niet opstarten anders gaat je auto kapot zegt hij !!
Bordensteker
5 jaar geleden
@SimonV en @Erna55
Het verhaal van de voor goedkope startkabels eventueel riskant sterke startstroom kan van belang zijn bij hulpbehoevende dieselauto’s. Dat (zoals in dit geval) de auto met de helpende accu zélf een diesel is, speelt geen rol.
In je bron staat dat ook correct vermeld, juist boven jouw citaat: “Echter, de ene set startkabels is de andere niet. Want voor het starthulp geven _aan_ de diesel auto kun je eigenlijk geen startkabels gebruiken die alleen voor benzine auto's geschikt zijn.”
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
"... het voltage van de accu's overeenkomt. Daar zit 'm nou net de kneep! Bij grotere voertuigen wordt vaak een accu van 24V gebruikt, terwijl de meeste personenauto's op 12V draaien.
teusvh
5 jaar geleden
Tuurlijk kan dat wel. Van de ene naar de andere accu kun je kabels leggen, mits je plus op plus en min op min aansluit, en het voltage van de accu's overeenkomt. Waar die accu's dan in zitten (een vrachtwagen, een boot, een traktor) is niet relevant.
LeonardN
5 jaar geleden
Bij grotere voertuigen wordt vaak een accu van 24V gebruikt, terwijl de meeste personenauto's op 12V draaien. Het gros van de busjes heeft gewoon een 12V accu. Pas bij vrachtwagens wordt het de norm om 24V te gaan gebruiken. De vraag is dus gesteld vanuit een onware stelling. Er kunnen wel auto's gestart worden met behulp van accu's in een busje. Overigens zijn niet alle busjes diesels en heb je ook personenauto's die op diesel rijden. De algemene stelling in de vraag is dus in mijn ogen onjuist. "Waarom zou iemand denken dat je met sommige busjes, bepaalde auto's niet kan starten" zou een betere vraag zijn.
teusvh
5 jaar geleden
Dat de vrachtwagen zelf een 24 Volt systeem heeft is niet relevant. Dan staan er immers 2 accu's van 12 V in serie, Je kunt je startkabels gewoon op een van die twee accu's zetten.
LeonardN
5 jaar geleden
Bedankt teusv, heb dat toegevoegd aan mijn antwoord.
Reddie
5 jaar geleden
@koraal19,
'vriend van mij eigenaar van het busje zegt dat ik met busje kan ik mijn auto niet opstarten anders gaat je auto kapot'. Hoezo gaat je auto kapot.
Valt het stuur eraf?
Breekt je distributieriem?
Zakt hij door zijn veren? Zijn uitlating is een duidelijk bewijs dat hij niet weet waar hij het over heeft.
Geloof zijn uitspraken dus maar niet.
Reddie
5 jaar geleden
@teusvh,@LeonardN
'gewoon op een van die twee accu's zetten'.
Dan heeft die auto een volle en een halflege accu.
Maar die worden in serie geladen.
Niet zo;n goed idee.
LeonardN
5 jaar geleden
@reddie Lees mijn antwoord, daar haal ik dat ook aan.
TurfGraver
5 jaar geleden
Koraal19 zijn auto loopt allang weer ondertussen. :D

Antwoorden (2)

De vraag was niet of het kan, maar waarom het volgens zeggen (van de eigenaar van het busje) (staat ook in de nadere reactie van vraagsteller) niet zou kunnen.
Dat het niet zou kunnen, cq dat de geholpen benzine-auto hiervan kapot zou kunnen gaan, heeft niet met busje of diesel te maken, maar vooral met het optreden van piekspanningen bij het weer losmaken van de kabels. Tot aan dat moment werkt de generator van de helpende auto hard om de accu’s na de geleverde startstroom weer aan te vullen, terwijl de generator van de zojuist geholpen auto ook uit alle macht probeert zijn eigen nog vrijwel lege accu snel bij te laden. De boordspanningen zullen hierbij vaak niet goed gelijk zijn, en er loopt dus dan vaak nog een sterke stroom door de startkabels. Het verbreken van dat circuit geeft een korte spanningspiek die bij de huidige van veel elektronica voorziene auto’s soms in storingen resulteert.

Om de kans daarop te verkleinen, staat verderop in de link van SimonV en Erna55 http://www.autogeschiedenis.nl/auto-tips/startkabels-gebruiken.htm dan ook:
“Het veilig verwijderen van startkabels gaat op de volgende manier:
Piekspanning is de grootste vijand van elektronica, maar kan ontstaan bij het verwijderen van de startkabels. Zet daarom eerst in beide auto's zowel de achterruitverwarming als de aanjager van de verwarming aan. Op deze manier wordt de piekspanning opgevangen die kan ontstaan bij het verwijderen van de startkabels.”
Je zou daarbij m.i. ook nog aan de koplampen kunnen denken (voorzover die al niet vanzelf aanspringen), en het mistachterlicht.

Het antwoord op de hier gestelde vraag moet dus zijn: het gebruik van startkabels veroorzaakt een spanningspiek bij het losnemen van de kabels, en dit kán resulteren in gestoorde elektronica.
Maar je kunt dus wel iets doen om de kans daarop te verkleinen: stroomverbruikers aanzetten!
Bordensteker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Maar dit antwoord geldt net zo goed voor elke twee motorisch aangedreven-accustartende mobielen en geeft dus geen antwoord op de vraag. Of mis ik nu wat?
Reddie
5 jaar geleden
Aan beide zijden van de startkabel zit een accu.
Een accu is bij uitstek in staat om pieken op te vangen.
Beter dan lampen en motoren.
Bordensteker
5 jaar geleden
@Reddie
Het advies om stroomverbruikers aan te zetten als buffer om piekspanningen te dempen wordt in mijn tweede bron dan ook juist genoemd voor het geval dat de hulpbehoevende auto een slechte accu heeft.
“Na het loshalen van de kabels kunnen er problemen ontstaan. Als de accu defect is, kan daardoor kwetsbare elektronica beschadigen. Maar ja, met een slechte accu kun je geen hulp verlenen. Dit risico bestaat dus alleen voor het voertuig dat de starthulp krijgt.”
Het kan bovendien best zijn dat er hier en daar onnodige handelingen in een procedure staan. Dat kan onlogisch lijken maar toch wenselijk zijn wanneer daarmee voor lekengebruikers een standaardaanpak beschreven kan worden die alle voorkomende gevallen dekt. De ingewijde kan dan opmerken dat er onnodige handelingen in staan. De gedragsdeskundige heeft daar dan soms toch een andere kijk op.
Dat kan niet op het moment dat het busje een accu heeft van bijvoorbeeld 24v en de auto 12v (ofwel een ander voltage hebben).

In alle andere gevallen* kan dat wel, ook als het busje op diesel rijdt en de auto op benzinem zorg dan wel dat je de startkabels van de dieselbus gebruikt en niet van de auto.

*en bijna alle busjes hebben een 12v accu dus er is een grote kans dat de persoon die jij dat hebt horen zeggen iets heeft gezegd wat niet klopt, sowieso iets wat niet klopt in algemene zin.

Tegenwoordig wordt afgeraden om moderne auto's op te starten met startkabels als je geen verstand hebt en/of niet de juiste middelen. https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/pech-voorkomen/starthulp-geven
“LET OP: Door ondeskundig handelen kan vooral bij moderne auto's door starthulp schade ontstaan aan de elektronica. Schakel bij voorkeur de Wegenwacht in. Doe je het zelf, volg dan de aanwijzingen van het instructieboekje van je auto en volg onderstaand schema.”

Wellicht dat de persoon dus daarom extra voorzichtig is, maar dat is ongegrond op iig de claim in je vraag. In de regel kan je wel een personenauto starten met een busje.
Of andersom.
--
Begrijp net dat zelfs een 12v auto op een 24v bus/vrachtwagen zou moeten lukken als je het juist aansluit. Dit zou volgens anderen op dit forum weer een negatieve impact hebben op de accu's van het busje (ongelijke onttrekken van stroom).

https://www.circuitsonline.net/forum/view/138747

Dit maakt de onjuistheid van de vraag dus nog duidelijker. Eigenlijk kan het altijd. In een onwaarschijnlijke situatie 24v vs 12v zou je kunnen zeggen dat het niet zo goed is voor je apparatuur. Niet dat het niet zou kunnen.
Toegevoegd op 12 augustus 2018 10:29: tekst
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Aan beide zijden van de startkabel zit een accu.
Een accu is bij uitstek in staat om pieken op te vangen.
Beter dan lampen en motoren. En wat doet de wegenwacht?
Precies. Die haalt gewoon de startkabel eraf.
LeonardN
5 jaar geleden
Eh ik volg niet waar je reactie op slaat? Is deze bedoelt voor het andere antwoord?