Is het vaak ontkoppelen bij een auto schadelijk?

Hallo

Bij het bergaf rijden ontkoppelen (ambryeren) ik de wagen en hou het pedaal ingedrukt tot ik weer aan het horizontaal rijd.

Is dit slecht voor de wagen/motor.

Groeten

5 jaar geleden
in: Auto's
2.6K
ronron1212
5 jaar geleden
Ja je moet van en bergaf in een versnelling rijden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En hoe zorg je dat je snelheid hierbij niet te hoog oploopt zonder dat je je remmen
(te) zwaar belast?
ronron1212
5 jaar geleden
Door in de juiste versnelling te staan
Erna55
5 jaar geleden
De ANWB zegt hierover :
https://www.anwb.nl/auto/themas/vakantie-met-de-auto/autorijden-in-de-bergen
--Rijd ook nooit in z'n vrij bergaf, je bent dan een ongeremd projectiel en dat kan gevaarlijk zijn. Als je remt op de motor is het verleidelijk om de koppeling in te trappen om sneller te gaan. Doe dit niet, dit kan schade aan je auto brengen en het is gevaarlijk.---
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij ontkoppelen heb je geen contole over de auto. Bergaf en bochten nemen zonder koppeling : bij wie heb je dat geleerd?

Antwoorden (2)

Nee, het is niet schadelijk voor de koppeling, maar dodelijk voor de remmen.
Als je bergaf remt worden je remmen roodgloeiend, en heb je na de eerste afdaling kans dat de remmen helemaal niets meer doen. Levensgevaarlijk.
Je moet in de afdaling met gekoppelde motor rijden en je gas loslaten.
Als je dan te hard rijdt moet je terugschakelen naar een lagere versnelling.
Kies voor klim en afdaling met dezelfde helling ook dezelfde versnelling.
Bij een klim schakel je terug als het toerental van de motor terugloopt terwijl je vol gas geeft.
Bij een afdaling schakel je terug als als het toerental van de motor te hoog oploopt terwijl je geen gas geeft.
Als je geen toerenteller hebt, let dan op je snelheidsmeter.
Toegevoegd op 26 juli 2018 08:13: tekst
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
goed antwoord +
jc54
5 jaar geleden
Er wordt helemaal niet gesproken over afremmen bergafwaarts. Dus geen goed antwoord, man mij dus een min.
teusvh
5 jaar geleden
Als de helling niet te steil is hou je (ongeveer) je snelheid zonder dat de motorhoeft te trekken.Maar als je dan het gas loslaat gaat de auto afremmen, wat ook niet de bedoeling is. Dus moet je een beetje gas geven, om de motot op de gewenste toeren te houden. Dat kost onnodig brandstof. Dan kun je dus beter de koppeling intrappen. Maar als je steeds harder gaat kun je dat beter niet doen, en op de motor remmen.
Bij een moderne auto zul dat niet snel meemaken, maar als je remmen bergafwaarts te heet worden, dan heb je een heel groot probleem.
Voor de auto/motor is het niet schadelijk. Zolang je het koppelingspedaal ingedrukt houdt, is het druklager belast. Bij belasting van dat lager ontstaat er (door de wrijving) warmte. Een beetje warmte is niet erg, daar is het lager op berekend. Maar zodra het te veel wordt, dan zal het druklager overmatig slijten, en kán zelfs spontaan vastlopen.
jc54
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Dit snap ik niet. Het druklager zou (een beetje) warm kunnen worden als je met het koppelingspedaal gaat zitten pompen, maar als je het pedaal gewoon ingedrukt houdt, dan gebeurt daar toch verder niets mee? Oftewel: waar zit die wrijving dan?