Waarom kan je bij sportieve auto's tegen bijbetaling de max snelheid laten verhogen?

Bij bijvoorbeeld een Audi RS6 kan je voor een paar duizend euro meer de max snelheid van 250km/h laten verhogen naar 310km/h. Wat is hier precies de reden van?
Waarom is de snelheid gelimiteerd?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

Omdat het snelheidsverschil met auto's die dergelijke snelheden niet halen te groot werd, hebben vooral Duitse fabrikanten onderling afgesproken om een limiet te hanteren van 250 km per uur. Waarschijnlijk is deze maatregel ook genomen om de discussie over het invoeren van maximumsnelheden op de Duitse autobahn een beetje de kop in te drukken. Dat je voor een paar duizend euro de limiet kunt laten verwijderen is omdat dat soort auto's vaak ook op een circuit gebruikt worden. Het is overigens niet zo dat bij alle auto's die boven de 250 kunnen, de begrenzing kan worden verwijderd door de fabrikant. Een auto bijvoorbeeld als de BMW M550D haalt met relatief gemak 270, maar de fabrikant heeft deze diesel uitgesloten voor het aanpakken van de begrenzer.
paulus811