Wat doe je met je autopapieren als je ergens parkeert (thuis in de straat, bij werk, in de stad, ...?

Neem je ze mee naar binnen, werk, en mee tijdens het winkelen, of laat je ze mooi in t handschoenkastje liggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
ronron1212
6 jaar geleden
Ik laat nooit iets in het handschoenkastje zitten dat waarde heeft dus zeker geen autopapieren
TurfGraver
6 jaar geleden
Wat verstaat u onder "autopapieren"?
Kentekenbewijs in de auto (of tegenwoordig als cc formaat in de portefeuille).
Te naamstellingcode, thuis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onder autopapieren versta ik het apk-keuringsrapport, groene kaart, onderhoudsboekje, allerlei facturen van reparaties en de nationale kilometerstand alsook de tenaamstellingscode, eigenlijk alle papieren die met autorijden te maken hebben. Kentekencard zit in portefeuille
TurfGraver
6 jaar geleden
Tja. Wat maakt het uit waar u die bewaard?
TurfGraver
6 jaar geleden
Tenaamstellingscode zou ik thuis ergens veilig opbergen!
ronron1212
6 jaar geleden
Onderhoudsboekje,apk kan in het handschoenenkastje. Facturen zou ik allemaal niet in de auto bewaren als je ze wilt bewaren maar thuis.
De rest niet in het handschoenkastjes.

Antwoorden (2)

In Nederland is het verplicht om je kentekenbewijs (het groene pasje) en je rijbewijs (het roze pasje) bij je te hebben als je autorijdt. Niet verplicht, maar wel handig is een schadeformulier dat je kunt gebruiken bij een ongeluk.
Als je naar het buitenland gaat, kan het verplicht zijn om ook de groene kaart (verzekering) en het laatste apk-keuringsrapport bij je te hebben.
Als je de auto nog niet lang hebt of niet goed kent, is het ook handig om het instructieboekje bij je te hebben. Dan kun je onderweg opzoeken wat het betekent als bijvoorbeeld een waarschuwingslampje gaat branden.

Oude facturen en vorige apk-rapporten hoef je niet bij je te hebben. Je kunt ze bewaren om bij verkoop van de auto aan te tonen wat er wanneer is vervangen. Ook een NAP tellerrapport heb je alleen nodig bij verkoop van de auto.

De tenaamstellingscode (1 deel op een brief en 1 deel op een kassabonnetje) neem je NOOIT mee in de auto en laat je zeker niet achter in de auto. Stel dat iemand tijdens het winkelen jouw tas steelt... Die heeft dan jouw autosleutels, jouw kentekencard èn de tenaamstellingscode die netjes in de auto lag! Auto meenemen en verkopen is dan wel heel eenvoudig. De verzekeraar zal erg moeilijk doen als je auto is gestolen èn verkocht met alle papieren. Bewaar die code daarom ook niet thuis in het meest voor de hand liggende laatje. Bij een inbraak in je woning kunnen dan ook eenvoudig de sleutels èn de code worden meegenomen.

Kortom:
Instructieboekje, apk-rapport en groene kaart kun je gewoon in de auto laten liggen.
Kentekencard houd je bij je.
Tenaamstellingscode thuis (of bij een familielid) bij voorkeur in een kluis of brandkast.
Inekez1
6 jaar geleden
Je rijbewijs heb je bij je (in de auto en buiten de auto), je tenaamstellingscode bewaar je thuis, en de rest van de papieren mag i de auto blijven. Daar kan toch niemand iets mee.
jc54