Wat doet een Verkeersmeetsysteem?

Onlangs zag ik een verkeersmeetsysteem staan bij een stoplicht, het was de eerste keer dat ik zoiets zag. Wat doet zo`n bakje eigenlijk? Flitst deze bij het rijden door rood en/ of snelheden? Of waarvoor dient het?

Toegevoegd na 8 seconden:
https://www.mupload.nl/img/rejskh.png

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

De meeste verkeersmeetsystemen verzamelen gegevens over het voorbijkomende verkeer, zoals hoeveelheid voertuigen, piekmomenten, snelheid en dergelijke. Normaal gesproken flitsen ze niet, hoewel flitspalen uiteraard wel zijn aangesloten op hun eigen detectiesystemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verkeersmeetsystemen kunnen gebruikt worden voor verschillende doelen:
- het aantal voertuigen dat passeert (= voertuigintensiteit)
- de voertuigtypes (personenwagen, vrachtwagen, bestelwagen, motoren, bussen, enz.)
- de snelheid van de verkeersstroom. Deze gegevens worden niet gebruikt om te beboeten maar om files waar te nemen.
- aantal voertuigen dat zich op een stuk weg bevindt (= densiteit)
- identificatie van gevaarlijke stoffen (ADR-transporten)
- de nationaliteit van de voertuigen
- stilstaande voertuigen
- spookrijders
Het is dus maar net waarvoor het systeem op dat moment ingezet wordt.