Hoe krijg ik mijn autoslot goed van een Fiat Scudo uit 2006?

Vorig jaar hebben wij een Fiat Scudo gekocht uit 2006 incl. 2 sleutels. 1 met afstandsbediening en 1 ouderwetse sleutel. Na de koop bleek de sloten op de deuren alleen te werken via de afstandsbediening en dus niet door Vervelend maar we hebben ons hierbij neergelegd. Beide sleutels hebben hetzelfde probleem. De sleutel in het contact werkt nog altijd goed. Alleen op de deuren niet.

Nu is de elektrisch sleutel onlangs stuk gegaan. Wij naar de fiat dealer om een nieuwe sleutel te bestellen. Daar zijn we dusdanig belachelijk geholpen dat we niet meer terug gaan. Ik zal niemand vermoeien met de details.

Alleen er moet wel een oplossing komen. Is er iets wat we mogelijk kunnen doen om de sleutel weer ouderwets te laten werken via de sleutel?

Of is het een optie om de cilinders te vervangen? Of gaat dit in de honderden euro kosten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
2.3K

Antwoorden (2)

De auto naar een garage brengen die hem kan uitlezen en ook de sleutel kan inleren.Let op,ik zeg,een garage en niet de dealer dan
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Waarom niet de dealer?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
omdat er staat dat ze problemen met de dealer hebben
ronron1212
6 jaar geleden
Er zijn meerdere dealers dus kunnen ze ook naar een andere gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja dat kan.Maar ik mag niet teveel zeggen van bepaalde moderators hier.
Dus de autoportieren zijn nog voorzien van de originele mechanische sloten en cilinders en het contactslot is een keer vernieuwd waardoor er een andere cilinder plus sleutelset bijzitten? En de automatische portiervergrendeling is ingeleerd op de nieuwe (afwijkende) sleutelset die niet op de portiersloten past en niet dmv de ouderswetse draaibeweging te ontgrendelen is?
Mijn advies zou zijn, probeer op sleutelcode 1 portierslot/cilinder te bestellen, niet op kenteken, want dan ontvangt u dezelfde als nu.
Maar specifiek op sleutelcode(van de sleutelvorm ook wel sleutelbaard genoemd) Er zijn meestal 2 codes:
1 voor het deblokkeren van keycodesysteem(startonderbreker) en 1 voor de geslepen vorm van de sleutel. Maarrrrr, waar kunt u de sleutelcodes vandaan halen?? Op kenteken is er meestal een keycodecard te bestellen(bankpasformaat pasje waar de codes opstaan die de fabrikant heeft gehanteerd) Maar daar zou u nu dus niks aan hebben omdat portierslot en contactslot niet overeenkomen. Dus dat is even uitzoeken...
Een andere optie die vaak gebruikt word:
demonteer het slot cilindertje. Steek de niet werkende/passende sleutel erin. Dan steken er palletjes uit ipv dat tie allemaal vlak liggen. Slijp die palletjes glad. en zet cilindertje terug in portierslotmechaniek.
Nu is het cilindertje pasgemaakt op de huidige sleutelvorm.
Hier zit 1 "MAAR" aan.... Hoe haal je het slotcilindertje(foto) uit het mechaniek of behuizing zonder passende sleutel?? .....Heel makkelijk ;-) , sloop hem/boor hem er voorzichtig uit, haal op de autosloop een andere en maak die passend op de huidige sleutel dmv de zojuist beschreven werkwijze. Lang verhaal, misschien moeilijk in te beelden. Maar contact mij gerust voor meer opheldering.