Helpt een zwarte zonnescherm voor in de wagen echt tegen de warmte?

Hallo

Ik heb een auto zonder airco en grote ruiten. Nu de zon veel begint te schijnen warmte het snel op in de wagen. Ik heb al eens zitten denken over zonneschermen voor op de achterste ruiten en de ruit van de koffer, MAAR (zo goed als) alle zonneschermen zijn zwarte en zwart materiaal in zonlicht warmt snel op en geeft die warmte terug af aan de omgeving en dat is dus de binnenkant van de wagen. Heeft zonneschermen dan een verkoelend effect op de wagen als hij in de zon staat?

Iemand ervaring hiermee?

6 jaar geleden
in: Auto's
3.9K
Castle
6 jaar geleden
Als er minder licht binnen komt zal het minder snel opwarmen. Het helpt een beetje tegen direct zonlicht maar verwacht niet dat het een effect zal geven waardoor het lekker koel blijft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij zijn dit soort zonneschermen alleen bedoeld om de zon tegen te houden. Dus niet om de warmte tegen te houden. Het is wel prettig dat als je achterin zit, je niet verbrand omdat je continu in de zon zit.
TurfGraver
6 jaar geleden
Plak schermen aan de buitenkant. :D

Antwoorden (1)

Ja, zwarte of donkere plakfolie helpt wel (voor een deel) tegen de warmte. Uiteraard hou je er niet alle warmte mee buiten, maar de auto wordt wel degelijk minder warm dan zonder zonwerende folie.

Door de donkere kleur aan de binnenkant van het glas (niet op de buitenkant dus!) gaat het glas meer spiegelen. Daardoor wordt er meer straling van de zon weerkaatst die dus niet IN je auto komt. Glas spiegelt altijd wel een beetje, maar hoe donkerder het glas, hoe meer er wordt weerkaatst.

"zwart materiaal in zonlicht warmt snel op en geeft die warmte terug af aan de omgeving" De warmte (straling) komt van buiten en wordt door het zwartgetinte glas ook weer voor een deel afgegeven aan de omgeving (buiten je auto dus). Een deel van die warmte wordt ook naar binnen toe uitgestraald, maar dat is veel minder dan de warmte die zonder folie zou ontstaan als donkere onderdelen IN je auto vol in de zon liggen (denk aan bekleding van achterbank, kofferbak, gordels, deurrandjes etc).

Als de auto stilstaat in de brandende zon kun je er best een wit laken, of lichtgrijze autopyjama over spannen. Dan pak je ook gelijk de voorruiten mee. (In de winter is diezelfde autopyjama handig tegen sneeuw en ijs).
Inekez1
6 jaar geleden
weeter
6 jaar geleden
En een zonnescherm ( en geen folie)?
Inekez1
6 jaar geleden
Zo'n rolgordijntje of zuignappen-schermpje zal minder effectief zijn dan plakfolie, maar beter dan helemaal niets. Die dingen zijn echter vooral bedoeld om kinderen, huisdieren of boodschappen achter in de auto uit de directe zonnestralen te houden. Je auto zal er stilstaand alsnog zo mee opwarmen dat je er even goed mee moet rijden of laten doorwaaien met alle ramen open om de warmte weer een beetje uit de auto te krijgen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Mooi compleet antwoord !
Dikke plus !!!
Bordensteker
6 jaar geleden
“Glas spiegelt altijd wel een beetje, maar hoe donkerder het glas, hoe meer er wordt weerkaatst.”
Het glas zelf is niet donkerder geworden door er iets donkers aan de binnenkant tegenaan te plakken (of er iets donkers dicht bij aan te brengen, zoals een rolgordijntje in de auto).
De van zichzelf temperatuurloze zonnestraling is door het glas heen, en IN de auto, en wordt dan daar door de folie omgezet in warmte en in een ander soort straling die niet gemakkelijk weer terug door het glas heen naar buiten uitgestraald kan worden. Ik heb ooit eens één keer een auto met zonnerolgordijntjes zien rijden die aan de ruitzijde wit waren in plaats van het gebruikelijke zwart. Daar was dus over nagedacht. En ik heb een aantal jaren in locomotieven gewerkt met één min of meer centraal geplaatste stuurcabine met (dus) rondom ramen en (gelukkig ook) rolgordijnen. Grijze. Die hielden de enorme opwarming van de stuurcabine maar amper tegen, maar anderzijds was het in het rechtstreeks zonlicht werken nog een stuk onaangenamer. "zwart materiaal in zonlicht warmt snel op en geeft die warmte terug af aan de omgeving". De aangehaalde tekst is meteen de enige vindplaats van die woordenstring die Google kent. Dus welke bron is dat?
In elk geval is het zwarte materiaal hier niet de ruit, maar het zwarte materiaal van de folie (of van een rolgordijntje).
De meeste warmte is binnen ontstaan en gaat er niet meer uit. Maar je kunt tenminste plaatsnemen zonder je billen te branden. Kortom: de uitleg hoe het komt dat folie maar matig helpt bevat m.i. onjuistheden, maar de conclusie dát het maar matig helpt klopt. Bovendien was folie niet waar VS ‘weeter’ op doelt. De uitleg over de rolgordijntjes (waar vaak nog zonlicht opzij langs kan komen) is miniem, maar gevraagd was eigenlijk ook alleen het effect, en dat is redelijk omschreven. Het effect was trouwens ook al in een reactie op de vraag beschreven door Vics (en dáárvoor summier door Castle). Het enige dat eigenlijk nog iets helpt is: ouderwets kleine ruiten, zoals veel oude automodellen hebben.
Volvo Amazon bijvoorbeeld.
Tegenwoordig zijn er weer automodellen met (achterin) comfortabel kleine zijruiten. Alleen zijn de voorruiten zo enorm groot. Wat het beste helpt is: airco (en dat is de vraagsteller ook al opgevallen).
Als het een al wat oudere auto betreft: inruilen voor een tweedehands mét airco. Want achteraf inbouwen is relatief kostbaar en voor de te verwachten beperkte gebruiksduur een slechte investering.