Geldt de oldtimerregeling nog als de motor vervangen wordt door een nieuwere?

Als een auto/bus/camper/etc. ouder is dan 40 jaar hoef je hier geen wegenbelasting meer voor te betalen. Wat nu als er een nieuwere motor (ca. 25-30 jaar oud) in gezet wordt. Moet je dan wel weer belasting betalen?

En hoe zit het met de verzekering? Ik heb ergens gelezen dat zij er ook moeilijk over kunnen doen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
12.5K

Antwoorden (1)

Eén van de voorwaarde is om bij verandering van een oldtimer nog als hetzelfde voertuig te mogen worden beschouwd is: een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig is.

Vermoedelijk is een motor van 15 jaar jonger niet te beschouwen als van hetzelfde model en type als je oldtimer van 40 jaar oud. Maar je kunt het allicht controleren.

De overige voorwaarden:

"Bij restauratie van een historisch voertuig (oldtimer) staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. Kan een van de hoofdonderdelen niet meer worden hersteld en gebruikt u hoofdonderdelen van soortgelijke voertuigen, dan is het mogelijk om de oorspronkelijke identiteit (en kenteken) van uw voertuig te behouden. Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:
het oude chassisraam of frame, de oude semi-dragende bodemplaat of de oude zelfdragende carrosserie of;
een nieuw, door de oorspronkelijke voertuigfabrikant vervaardigd vervangend frame, chassisraam, semi-dragende bodemplaat of carrosserie, dan wel een volgens de oorspronkelijke fabrieks-specificaties door derden vervaardigd exemplaar, als een origineel exemplaar niet meer wordt gemaakt en niet meer verkrijgbaar is en;
een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelfdragend chassis of semi-dragende bodemplaat."

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Restauratie-van-of-ingrijpende-reparaties-aan-een-voertuig.aspx

Toegevoegd na 1 minuut:
Je moet dan, indien de motor niet van hetzelfde type is, inderdaad weer belasting betalen.