Auto gekocht, na 3 weken start hij niet meer. Wat zijn mijn rechten?

Ik heb een auto gekocht bij een garage, welke niet bij de bovag is aangesloten, maar wel RDW erkend en NAP.

Tijdens de proefrit bleek dat de auto afsloeg en is er een nieuwe accu ingezet, daarna reed hij als een tiet.

Auto gekocht, afgeleverd met apk.
Na 2 weken had ik start problemen, en nu staat hij stil. De startmotor loopt wel, maar verder starten niet.

Nu heb ik de garage gebeld, en zij zeggen dat dit niet onder de garantie valt.
Omdat ik voor dit bedrag, 1500 euro, geen garantie heb (?)

Ik mag er toch van uit gaan dat als ik een auto koop, bij een garage, (ookal kostte hij 200 of 100.000 euro) dat ik een deugelijke auto mee krijg?

Wat zijn mijn rechten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
6.3K

Antwoorden (2)

Je hebt geen specifieke (Bovag)garantie gekregen, maar je kunt mogelijk wel terugvallen op de wettelijke garantie die je hebt als je koopt van een professionele verkoper. Een professionele verkoper kan bij verkoop aan een consument wel zeggen dat hij geen garantie geeft, maar onder die wettelijke garantie komt hij niet zomaar uit.

De bewijslast ligt in principe bij de verkoper als het product binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont. De wet gaat er dan vanuit dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was. Als de verkoper vindt dat het product niet gebrekkig is, moet hij dat bewijzen. De bewijslast ligt bij de koper als het gebrek pas 6 maanden of later na de aankoop blijkt.

Bij een tweedehands product heeft de koper wel een onderzoeksplicht (proefrit, doorvragen). De verkoper heeft informatieplicht en moet bestaande gebreken vermelden, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn. (Wat in de praktijk voorkomt is dat verkopers alles wat er mogelijk stuk kan gaan in de verkoopovereenkomst vermelden alsof het al stuk is, zodat dit later niet als een nieuw gebrek kan worden gezien en de wettelijke garantie daarop ook niet van toepassing is.)

Er is nog wel een grijs gebied. De wettelijke garantie heeft alleen betrekking op wat je redelijkerwijs kunt verwachten van de auto, op basis van het bouwjaar, de kilometerstand, de prijs, enzovoorts. Wat redelijk is kan eigenlijk alleen een rechter bepalen. Als je een auto koopt van 400.000km op de teller is het bijvoorbeeld niet zo gek dat de startmotor een keer stuk gaat. Je hebt dan geen kapotte startmotor gekocht, maar een startmotor met bij zijn leeftijd passende slijtage.

Je kunt het beste een brief sturen aan de verkoper waarin je stelt dat het product een gebrek heeft, dat dit al aanwezig was bij de verkoop, dat dit niet overeenstemt met wat je mocht verwachten en wat je is verkocht (namelijk een rijdende auto) en dat je reparatie verlangt op basis van de wettelijke garantie. De verkoper kan dan beargumenteren waarom dit gebrek volgens hem niet onder de garantie valt, normale slijtage is, niet opgemerkt kon worden bij controle en keuring of al gemeld was bij de verkoop.

In de brief kun je aangeven dat je de auto elders gaat laten repareren om de kosten vervolgens op de verkoper te verhalen. Ik zou dat echter niet aanraden, want de kans is groot dat je hoge reparatiekosten hebt en het verhalen uit eindelijk niet lukt of veel juridische kosten oplevert. Dreigen met ontbinding werkt beter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Dat haalt u goed aan.Hoeveel kilometer staat er op de teller. Daarbij komt: klopt dit met de autopas. Kan men in Nederland controleren via RDW.
Wat is merk en bouwjaar van de auto? Welke is de nieuwprijs. Is betaald bedrag hiermee in verhouding.
Met welke voorwaarden is koper akkoord gegaan.
De autogeschiedenis is het allerbelangrijkst voor het bedingen van de garantie als men niet de eerste bezitter is.
Wat is de huidige waarde, komt het overeen met de overeengekomen koopprijs.
https://www.bovag.nl/tools/waardebepaling?gclid=CLSGtbjw-9MCFRQSGwodRj0D8w Koper zegt zelf dat de auto na vervanging accu reed als een tierelier. Koper bevestigt dat de auto deed wat deze moest doen.
Of je recht hebt op garantie is vooral afhankelijk van het soort auto dat je hebt gekocht. Is 1500 euro een normale prijs voor een dergelijke auto?

De prijs van een tweedehands auto is wel degelijk van belang voor wat je van de auto mag verwachten. Of 1500 euro voor jouw auto een gemiddelde, bovengemiddelde of beneden gemiddelde prijs is, hangt af van merk, type, bouwjaar, uitvoering en kilometerstand van de auto.

"Welke eigenschappen je mag verwachten van het product is onder andere afhankelijk van:
-het soort product
-de prijs van het product
-bouwjaar
-kilometerstand of draaiuren
-waar het product is gekocht (dealer of particulier)
-informatie van de verkoper
-informatie op de koopovereenkomst
-aanbod in de brochure of folder van de fabrikant

In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper een product is, hoe minder je er van mag verwachten. "

Koop je voor 1500 euro een auto die in goed onderhouden staat 2500 euro waard zou zijn, dan zul je voor die auto nauwelijks aanspraak kunnen maken op garantie.

Maar is de gemiddelde dagwaarde van een goed onderhouden auto van hetzelfde model en bouwjaar wel rond de 1500 euro, dan zou je mogen verwachten dat de auto in goed onderhouden staat is. Dan nog is het afhankelijk van wat er kapot is, of dat onder garantie valt. Betreft het een onderdeel dat door slijtage of ouderdom 'op' is, dan had de verkoper dat 3 weken geleden moeten weten. Echter, sommige dingen geven bij een auto nou eenmaal onverwachts de geest. Dat is dan domme pech. Ook een spiksplinternieuwe band kun je in 1 week lek rijden en dat valt dan niet onder garantie.

Auto wil niet starten terwijl de startmotor wel draait: mogelijk kapotte bougies of bougiekabels. Of de overbrenging van startmotor naar motor is versleten. Of je benzine is op... (Dit zijn de meest voorkomende oorzaken, maar er zijn nog vele meer!)

Tip: wordt lid van de ANWB Wegenwacht en laat die er naar kijken. Misschien is het met een paar tientjes materiaalkosten te maken, dan is het een geschil met de verkoper niet waard. Wordt het duurder, dan sta je bij de verkoper sterker met het verhaal van de Wegenwacht monteur indien het een versleten onderdeel betreft en je dat bij deze auto voor deze prijs niet hoefde te verwachten.

Dat lidmaatschap van de Wegenwacht verdien je met een goedkope tweedehands auto wel weer terug. Dit zal echt niet de laatste keer zijn dat er 'iets' is met je auto.
Inekez1