hoe kan het dat mijn motor uitvalt?

hallo ik heb een vraag ik heb een renault twingo 2002,

ik heb pas een 2e hands motor laten in zetten omdat mijn eigen kapot was gegaan. maar heb het probleem dat als ik rij dat die mij wel eens uitvalt zo opeens uit het niets er brand geen melding lampje ofzo valt gewoon uit en alle lampjes branden weer op dashboard. ik merk dat die meestal uitvalt als ik koppeling intrap en wil gaan schakelen als ik rem dus als ik harder rij deed die dat tot nu toe nog niet.

ik vind het maar gevaarlijke boel als die mij zo uitvalt soms in 15 minuten tijd wel 3x voor de rest merk ik niks aan mij auto rijdt lekker en doet zijn ding

weet iemand misschien wat ermee aan de hand kan zijn ik hoor het graag :D

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Ik vermoed dat het stationair toerental bij de inbouw van de vervangende motor nog niet helemaal goed is afgesteld. Dan moet je nog even terug gaan naar degene die de motor ingebouwd heeft; hoeft niet veel werk te zijn (kun je op wachten, maar bel ze van tevoren wel even op dat je er aankomt).
Rij eventueel even een stukje met die monteur naast je, dan begrijpt hij sneller wat je bedoelt dat er niet goed gaat.

In de tussentijd (tot je bij de garage bent) kun je proberen steeds eerst te remmen, en daarbij de koppeling nog niet intrappen, en dan pas terugschakelen waarbij je even een beetje gas geeft tijdens het schakelen.
Of: het remmen in twee gedeelten te doen, en daar tussenin het terugschakelen, weer met dat kleine beetje gas geven erbij.

En als er geen verkeer vlak achter je zit, kun je ook de toch afgeslagen motor weer aan het draaien krijgen door de koppeling op te laten komen tijdens het uitrollen met afgeslagen motor maar met de lagere versnelling al ingeschakeld. Probeer dat zonodig eerst even op een rustig stukje weg.
Bordensteker