Waarom hebben kentekenplaten vaak maar twee lampjes?

Ik vind het apart want als het echt donker is kan je de middelste twee tekens nog precies niet zien. Voor flitsers maakt het niet uit maar ik dacht dat je kenteken ALTIJD zichtbaar moest zijn?

Toegevoegd na 6 dagen:
Kan er iemand met een bron komen want volgens mij wordt er maar in het wilde weg wat geroepen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In duitsland is een model kentekenplaat in de handel die je bij dure auto's op de accuspaning aan kunt sluiten en dan gaat deze plaat oplichten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig ;-)

Het beste antwoord

Het het formeel nummerplaatverlichting.
In het donker moet de de nummerplaat op minstens 20 meter afstand te lezen zijn. Dat doel mag bereikt worden met zoveel lampjes als je maar wilt, maar als de lampjes aanwezig zijn, moeten ze werken. Oh ja, en ze mogen niet verblinden.
AWM
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat de Wet voorschrijft dat de kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig na zonsondergang verlicht dient te zijn. Dus één lampje (niet die van GV....) zou eigelijk al voldoen. Lampjes zijn kostbaar.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de APK norm moet je kentekenverlichting het doen. Als er een lampje brand is dat voldoende.
Voor de foto (flitser) is er geen verlichting nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Gert,

Bij een sedan (met kofferklep) is het gebruikelijk dat er 2 lampjes in de kentekenverlichting zitten.Deze zitten dan meestal in de handgreep gemonteerd Zie foto volvo S60.
Dit is voldoende om de hele kentekenplaat te verlichten.

Ook zie je vaak bij een Hatchback (achterklep/3e of 5e deur) dat er maar 1 kentekenverlichting in de bumper is gemonteerd (E-kadett bijvoorbeeld, en de eerste Astra's)
Bij deze uitvoering is het glaasje altijd bol,zodat het "ronder"straalt.

Meer uitleg kan ik hier niet over geven....
Alle auto's zijn aan een keuring ondergaan,en moet dus voldoende zichtbaar zijn