Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is er ooit gekozen voor de kleur blauw op de borden boven de snelweg?

Waarom geen andere kleur?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
5.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Er is voor de kleur blauw gekozen omdat de Geel-blauw kleurenblindheid het minst vaak voorkomt. Dan kan iemand blauw en geel niet van elkaar onderscheiden.
Kleurenblind voor rood/groen komt het meeste voor. Je bent dan niet echt blind voor die kleuren maar je verwisselt deze kleuren heel makkelijk omdat je ze niet goed van elkaar kan onderscheiden. Bijvoorbeeld, groene (onrijpe) aardbeien kun je niet van rode (rijpe) aardbeien onderscheiden. Dit komt niet door een schakelfout in de bedrading (je oogzenuw), maar door een afwijking in het kleurpigment van de rood/groene kegeltjes (kleurgevoelige cellen op je netvlies).

Toegevoegd na 9 minuten:
De onvolledige kleurenblindheid is de rood-groen kleurenblindheid en komt het meest voor. Dan ziet iemand weinig of geen verschil tussen rode en groene tinten. Deze mensen moeten in het verkeer dus goed onthouden dat bij stoplichten rood boven is en groen onder.

Toegevoegd na 2 uur:
Pas sedert 1992 geldt de zogenaamde functionele NEN1772 norm voor wegenverkeersborden en straatnaamborden wegens de leesbaarheid voor haast iedere verkeersdeelnemer, ook in het donker.
Voor straatnaamborden is het een richtlijn gebleven, vandaar dat niet in iedere gemeente de straatnaamborden blauw zijn met witte letters.

Toegevoegd na 2 uur:
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?t=14281
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Je geeft een mooie uitleg over kleurenblindheid, maar dit zegt nog niet waarom de borden blauw zijn. Waarom niet zwart-wit, paars-geel, geel-zwart of elke andere kleur dan groen en rood? Aardbeien zijn trouwens nooit groen. Aardbeien beginnen wit, of heel licht bleekgroen en kleuren dan naar rood. Een kleurenblinde ziet echt wel het verschil tussen een rijpe en een niet-rijpe aardbei!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.dreamstime.com/royalty-vrije-stock-afbeelding-de-onrijpe-groene-vruchten-van-de-aardbei-image20008396
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Staat er duidelijk: blauw/geel komt het minst voor.
Rood/groen het meest.
Een onderzoek aan de hand van o.a. de America Optical-Hardy test/ Rand en Rittler-test kan bepalend geweest zijn voor de keuze.
Op deze website http://www.anwb.nl/over-anwb/vereniging-en-bedrijf/geschiedenis/120-jaar-bewegwijzering over 120 jaar bewegwijzering door de ANWB vind je deze informatie:

"1956

Blauw met wit

Tot in de jaren vijftig zijn de wegwijzers voorzien van zwarte letters op een witte achtergrond. Vooral ’s avonds een onleesbare combinatie. Dat moet anders. De basis wordt gelegd voor de borden zoals we die nu kennen: blauw met witte letters. De zichtbaarheid van die letters is gebaseerd op een vondst van een nachtwaker in Minnesota, die ontdekte dat schuurpapier reflecteerde wanneer hij er met zijn zaklantaarn op scheen. In 1956 voorziet de ANWB 1400 richtingsborden van reflecterende opschriften op een achtergrond van blauw mat emaille."
(Lees meer...)
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
De ANWB geeft aan wanneer de borden blauw-wit zijn geworden. En waarom de wit-zwarte niet meer voldeden. Maar niet waaròm er gekozen is voor blauw-wit en niet voor een andere kleur.
Dat er ook toen al een vorm van reflecterende borden was is wel interessant. Overigens was destijds de tekst reflecterend en de achtergrond mat. Tegenwoordig wordt juist de achtergrond (het blauw) reflecterend gemaakt.
Antoni
7 jaar geleden
Je hebt de tekst heel goed gelezen. Ik zag ook pas later dat er iets ontbrak... Dank voor de extra informatie over de reflectie. Dat wist ik nog niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Antoni, de ANWB was allang niet meer vrij in de keuze van de kleuren.
Langs autosnelwegen gelden voor de bewegwijzering de "Richtlijnen voor de bewegwijzering van autosnelwegen (deel I)" nader uitgewerkt in het deel Aanduidingenbeleid Deze richtlijnen zijn dwingend voorgeschreven voor de wegen in het beheer bij het Rijk.
Antoni
7 jaar geleden
Dank voor de extra uitleg, @JoanDArc.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding